نحوه سرمایه گذاری در استارت آپ‌ها

  • توسط pooladmin
  • 28/12/2020
  • 0
سرمایه گذاری در استارت آپ‌ها

یکی از هیجان‌ انگیزترین راه‌های سرمایه گذاری تمرکز بر روی استارت آپ‌ها و فرصت سوار شدن به آسانسور رشد از طبقه همکف است. اگر شرکتی را انتخاب کنید که بعدها به کمپانی بزرگی بدل شود بطور بالقوه می‌توانید یک سرمایه گذاری متوسط را به سودی بزرگ تبدیل کنید.
با این حال، فرصت‌های سرمایه گذاری در استارت آپ‌ها می‌تواند بسیار اندک باشد. در سال‌های اخیر، تغییر قوانین امکان سرمایه گذاری روی کسب و کارهای نوپا را فراهم کرده است، اما این ابزار سرمایه گذاری هنوز هم پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. در این مطلب به مواردی اشاره می‌شود که بایستی در زمینه سرمایه گذاری روی استارت آپ‌ها مد نظر قرار بگیرد.

نحوه سرمایه گذاری در استارت آپ‌ها

راه‌های آسان برای سرمایه گذاری در یک شرکت

هنگامی ‌که صحبت از فرصت‌های سرمایه گذاری در استارت آپ‌ها می‌شود، اغلب افراد به سرمایه گذاری‌های مخاطره آمیز فکر می‌کنند. سرمایه گذاران خطرپذیر (VC) سرمایه زیادی را به استارت آپ‌ها وارد می‌کنند به این امید که موفق شوند یا حتی سود سهامی عام شدن شرکت را دریافت کنند.
‌ سرمایه گذاران خطرپذیر امیدوارند که در نهایت بتوانند سهام خود را با قیمت بسیار بیشتری از قیمت خرید خود بفروشند. همچنین در برخی موارد سرمایه گذاران خطرپذیر انتظار دارند در مورد نحوه عملکرد شرکت یا مدیریت آن حرفی برای گفتن داشته باشند تا در دوران موفقیت هزینه‌های‌شان جبران شود.
با این حال سرمایه گذاری در استارت آپ‌ها فقط مختص به سرمایه‌ گذاران خطر پذیر نیست، زیرا در عمل بسیاری از افراد عادی میلیون‌ها دلار سرمایه ندارند تا بعنوان سرمایه گذاران خطر پذیر وارد کار شوند. در ادامه روش‌های دیگری برای سرمایه گذاری در استارتاپ‌ها به شما معرفی می‌شود:

۱- هنگام عرضه اولیه خرید کنید

یکی از راه‌های سرمایه گذاری در استارت آپ‌ها، خرید سهام در هنگام عرضه اولیه (IPO) است. یک شرکت با استفاده از عرضه اولیه، سهام خود را در بورس اوراق بهادار به فروش می‌رساند و هر کسی می‌تواند سهام را خریداری کند. شاید شما در طبقه همکف وارد آسانسور نشده باشید، اما اگر سهام را در روز اول عرضه خریداری کنید، می‌توانید فرصتی برای رشد در آینده داشته باشید. خرید در عرضه اولیه راهی برای دیدن بازده در طول زمان بدون نیاز به پول فراوان است.

مدل مالی استاندارد برای استارتاپ ها

۲- تأمین مالی جمعی

در سال‌های اخیر با گسترش ابزار تأمین مالی جمعی، توانایی سرمایه گذاران در دسترسی به استارت آپ‌ها افزایش پیدا کرده است. با استفاده از این روش، می‌توانید از طریق شرکت در سرمایه گذاری جمعی یک شرکت تازه تاسیس پیدا کرده و مالکیت شرکت را با هزینه بسیار کمتری نسبت به سرمایه گذاران خطرپذیر بدست آورید. در روش تأمین جمعی مبلغ کمی ‌هزینه می‌کنید و اگر شرکت موفق شود سهمی ‌از کیک موفقیت به دست می‌آورید.

الزامات قرارداد سرمایه گذاری استارتاپ ها

۳- به جای خرید سهام پول قرض دهید

در حالی که ما اغلب فکر می‌کنیم سرمایه گذاری در یک شرکت فقط به معنای خرید سهام است، اما گاهی اوقات می‌توانیم با پیشنهاد وام به یک شرکت جدید روی آن سرمایه گذاری کرده و بازدهی کسب کنیم. اگر شخصی را می‌شناسید که در حال راه اندازی شرکتی است، می‌توانید به جای خرید سهم به او قرض بدهید.
در این حالت بهره‌ای را توافق می‌کنید و شرکت به طور منظم آن سود را پرداخت می‌کند. برای دریافت بازده سرمایه گذاری لازم نیست صبر کنید تا شرکت وارد بورس ‌شود یا موفقیت بزرگی را کسب کند. در عوض هر ماه بهره‌ای دریافت می‌کنید. با این حال، همچنان خطر از دست دادن سرمایه خود را دارید و به نظر نمی‌رسد دستاوردها به اندازه کافی چشمگیر باشند.

سرمایه گذاری

یافتن استارت آپ‌های مناسب جهت سرمایه گذاری

هنگامی ‌که به دنبال نحوه سرمایه گذاری در استارتاپ‌ها هستید، توجه به منبع اطلاعات بسیار مهم است. منابع مختلفی برای جستجوی استارت آپ‌ها وجود دارد. اگر مبلغ زیادی پول دارید می‌توانید با یک شرکت مشاوره صحبت کنید تا به کمک آن، استارت آپ‌های مختلفی جهت سرمایه گذاری شناسایی کنید.
با این حال مانند بسیاری از سرمایه گذاران منظم احتمالاً مجبور خواهید شد اقدامات دیگری را برای یافتن فرصت‌های سرمایه گذاری پیدا کنید. برخی از احتمالات عبارتند از:
• پلتفرم‌های تأمین جمعی سرمایه
• اتاق‌های بازرگانی برای یافتن استارت آپ‌های محلی
• مراکز نوآوری و نمایشگاه‌ها در شهرهای مختلف که شرکت‌های نوپا را به نمایش می‌گذارند
• فهرست کنندگان استارت آپ‌ها که از هوش مصنوعی برای مرتب سازی گزینه‌های مختلف استفاده می‌کنند
اگر به شرکت‌های موجود در این حوزه‌ها نگاه کنید و از مهارت‌های شبکه‌ای استفاده کنید، ممکن است بتوانید استارت آپ‌هایی را جهت سرمایه گذاری شناسایی کنید. ساده‌ترین راه برای بسیاری از سرمایه گذاران تمرکز بر پلتفرم‌های تأمین جمعی سرمایه است که به شما امکان می‌دهد همانند خرید سهام از طریق کارگزاری‌ها روی استارت آپ‌ها سرمایه گذاری کنید.

جذب سرمایه استارتاپ ها چگونه است

نکاتی درباره نحوه سرمایه گذاری در استارت آپ‌ها

اگر تصمیم دارید که از سرمایه گذاری در استارت آپ‌ها به عنوان بخشی از استراتژی سرمایه گذاری خود استفاده کنید، مواردی وجود دارد که می‌توانید برای افزایش شانس موفقیت خود به کار بگیرید:

۱- اعداد را بررسی کنید

نگاهی به اعداد ارائه شده توسط استارت آپ مد نظر بیندازید. آیا آنها از فروش محصولات و خدمات پول دریافت می‌کنند؟ اگر چنین باشد این امر نشانه خوبی است که آنها می‌توانند در مسیر موفقیت باشند.
همچنین باید بفهمید که سرمایه شما چه تعداد سهام خریداری می‌کند. به سختی می‌توان فهمید که یک استارت آپ چه ارزشی دارد زیرا ارزیابی این قبیل شرکت‌ها بسیار دشوار است. با این حال می‌توانید اعداد را بررسی کنید تا بفهمید با سرمایه خود چه تعداد سهم خواهید داشت. سهام بیشتر در آینده می‌تواند به معنای ثروت بیشتر باشد.

۲- به مدیریت نگاه کنید

یکی از کارهایی که سرمایه گذاران خطر پذیر انجام می‌دهند نگاه به تیم مدیریتی استارتاپ است. برای برخی از سرمایه گذاران خطرپذیر، تیم اجرایی می‌تواند از محصول مهم‌تر باشد. بنیانگذاران و مدیران شرکت چه مهارت‌هایی را وارد کار می‌کنند؟ آیا فکر می‌کنید توان رهبری خوبی دارند؟ آیا از انعطاف پذیری کافی برای چرخش در نقاط عطف برخوردارند؟
درک پیشینه قبل از حرکت می‌تواند بعداً به نتایج بزرگی ختم شود.

استارتاپ

۳- متنوع سازی کنید

در روند سرمایه گذاری‌های خود، متنوع سازی را نیز در نظر بگیرید. اگر مقداری پول برای سرمایه گذاری در چندین استارت آپ دارید، به این فکر کنید که چگونه از فرصت‌های مختلف استفاده کنید. قرار دادن همۀ تخم مرغ‌ها در یک سبد یا تک سهم شدن در یک کمپانی می‌تواند منجر به فاجعه شود. درصد نسبتاً کمی‌ از استارتاپ‌ها موفق می‌شوند، پس اگر می‌خواهید شانس موفقیت خود را افزایش دهید باید گزینه‌های مختلفی را در نظر بگیرید.

۴- بقیه پورتفوی خود را در نظر بگیرید

به یاد داشته باشید سرمایه گذاری در استارت آپ‌ها بایستی فقط بخشی از پورتفوی شما باشد. ضمناً این سرمایه گذاری باید با بقیه اجزای پورتفوی در تناسب باشد. پس انداز بازنشستگی طولانی مدت خود را خالی نکنید تا کل سرمایه خود را در یک استارت آپ قرار دهید. به اهداف کلی خود نگاه کنید و خرید استارت آپ را در زمان مناسب انجام دهید.
هنگام تصمیم گیری در مورد نحوه سرمایه گذاری در استارت آپ‌ها، اطمینان حاصل کنید که این ابزار بخشی از پورتفوی کلی شماست و نه سرمایه گذاری‌ای که با جهت و استراتژی کلی شما همخوانی ندارد.

سرمایه گذاری در استارت آپ‌ها روند ساده‌ای نیست

سرمایه گذاری در استارت آپ‌ها می‌تواند روشی برای رشد بیشتر پورتفوی و فرصتی برای کسب موفقیت‌های چشمگیر باشد. با این وجود یادگیری نحوه سرمایه گذاری در استارت آپ‌ها به صبر و حوصله نیاز دارد. شما باید در مورد آنچه به پورتفوی خود اضافه می‌کنید مراقب باشید. بهتر است با یک مشاور مالی مشورت کنید یا با دقت تمام در مورد گزینه‌ها تحقیق کنید. مثل همیشه هنگام سرمایه گذاری، از قرار دادن پولی که توان از دست دادنش را ندارید خودداری کنید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)