شناخت بورس سهام و چگونگی کار آن

  • توسط pooladmin
  • 29/02/2020
  • 0
بورس سهام

 

بورس سهام ، سهام خود را ندارد. در عوض، به عنوان بازاری عمل می کند که خریداران سهام با فروشندگان سهام در ارتباط باشند. سهام را می توان در یک یا چند صرافی از جمله بورس اوراق بهادار نیویورک (NYSE) یا Nasdaq داد و ستد کرد. اگرچه شما به احتمال زیاد سهام را از طریق یک کارگزار تجارت خواهید کرد، درک رابطه بین صرافی ها و شرکت ها و راه هایی که الزامات بورس های مختلف از سرمایه گذاران محافظت می کند بسیار مهم است. ادامه مطلب را بخوانید تا درباره برخی از اصول اولیه انواع مختلف مبادلات که در آن روزانه سهام و سایر ابزارهای مالی معامله می شود اطلاعات بیشتری کسب کنید.

بورس سهام چگونه کار می کند

بورس سهام اوراق بهادار جایی است که در آن با ابزارهای مختلف مالی معامله می شود – سهام، کالاها، مشتقات و غیره. و شرکت ها و دولت ها را با سرمایه گذاران گرد هم می آورند. صرافی ها به نقدینگی در بازار کمک می کنند و به فروشندگان مکانی برای نقدینگی سهام خود می دهند. آنها همچنین اطمینان می دهند که معاملات به صورت عادلانه و کارآمد صورت می گیرد، بنابراین اطلاعات مهمی از جمله قیمت ها می تواند به سرمایه گذاران و متخصصان مالی منتقل شود.

سهام برای اولین بار پس از اینکه شرکت پیشنهاد عمومی اولیه IPO را در بورس کالا انجام دهد، قابل دسترس می شود. یک شرکت در یک IPO معروف به بازار اصلی ، سهام خود را به مجموعه اولیه سهامداران عمومی فروخته است. بعد از اینکه IPO سهام را به دست سهامداران عمومی می رساند، این سهام ها می توانند در بورس یا بازار ثانویه فروخته و خریداری شوند.

صرافی جریان سفارشات هر سهام را ردیابی می کند. این جریان عرضه و تقاضا قیمت سهام را تعیین می کند. بسته به نوع حساب کاربری شما، ممکن است بتوانید این جریان از عملکرد قیمت را مشاهده کنید. به عنوان مثال، اگر قیمت پیشنهادی سهام 40 دلار باشد، این بدان معنی است که یک سرمایه گذار به بورس می گوید که حاضرند سهام 40 دلار را خریداری کند.

در عین حال ، ممکن است قیمت درخواستی 41 دلار را ببینید، به این معنی که شخص دیگری حاضر است سهام خود را با قیمت 41 دلار بفروشد.

بورس سهام

صرافی های مزایده

صرافی ها یا بازار مزایده، جایی است که خریداران و فروشندگان در آن زمان پیشنهادات رقابتی را ارائه می دهند. در بورس حراج، قیمت فعلی سهام بالاترین قیمتی است که یک خریدار مایل به صرف هزینه آن است، در حالی که کمترین قیمت آن چیزی است که فروشنده می پذیرد. زمانی که معاملات مطابقت یابند، دستور اجرا می شود.

بازار حراج یا مزایده همچنین به سیستم آشکارسازهای باز گفته می شود که در آن کارگزاران و معامله گران برای خرید و فروش اوراق بهادار با یکدیگر به صورت فیزیکی و کلامی ارتباط برقرار می کنند. اگرچه این سیستم به تدریج توسط سیستم های الکترونیکی در حال از رده خارج شدن است، اما برخی صرافی ها هنوز از سیستم حراج از جمله بورس نیویورک استفاده می کنند.

بورس اوراق بهادار نیویورک (NYSE)

بورس نیویورک بزرگترین بورس سهام در جهان است. اگرچه برخی از کارکردهای آن به سکوهای تجارت الکترونیکی منتقل شده است، اما همچنان یکی از بازارهای حراج برتر جهان است، به این معنی که متخصصان از نظر جسمی در طبقات تجاری آن حضور دارند. هر متخصص در یک سهام خاص، خرید و فروش سهام در حراجی تخصص دارد.

این متخصصان فقط با مبادلات الکترونیکی که ادعا می کنند کارآمدتر هستند، در معرض تهدید رقابتی قرار دارند. یعنی آنها معاملات سریع تری را انجام می دهند و توزیع پیشنهادات درخواستی کوچک تر را با از بین بردن واسطه های انسانی نشان می دهند.

شرکت های ذکر شده در NYSE از اعتبار بالایی برخوردار هستند زیرا آنها باید شرایط اولیه لیست و الزامات نگهداری سالانه را رعایت کنند. برای ادامه معاملات در بورس، شرکت ها باید قیمت خود را بالاتر از 4 دلار در هر سهم نگه دارند.

سرمایه گذاران که در NYSE تجارت می کنند از مجموعه ای از حداقل حمایت ها بهره مند می شوند. در بین چندین مورد از الزامات تصویب NYSE ، موارد زیر به ویژه قابل توجه است:

برنامه های تشویقی سهام عدالت باید تصویب سهامداران را دریافت کنند.

اکثریت اعضای هیئت مدیره باید مستقل باشند، کمیته جبران خسارت باید کاملاً از مدیران مستقل تشکیل شود و کمیته حسابرسی باید حداقل یک نفر را شامل شود که دارای «حسابداری یا تخصص مالی» باشد.

بورس سهام

مبادلات الکترونیکی

در حال حاضر بسیاری از صرافی ها امکان تجارت الکترونیکی را فراهم می کنند. هیچ معامله گر و فعالیت تجاری وجود ندارد. در عوض، تجارت بر روی یک پلت فرم الکترونیکی صورت می گیرد و نیازی به مکان مشخصی نیست که خریداران و فروشندگان  در آن جا ملاقات کنند.

این مبادلات بسیار مؤثر و سریعتر از مبادلات سنتی محسوب می شوند و معاملات روزانه میلیاردها دلار ارزش معاملات را انجام می دهند. Nasdaq یکی از مهمترین مبادلات الکترونیکی در جهان است.

Nasdaq

Nasdaq گاهی اوقات مبتنی بر صفحه نمایش است زیرا خریداران و فروشندگان فقط از طریق یک شبکه ارتباطی از طریق رایانه به کامپیوتر متصل می شوند. اعضا بازار، همچنین که به عنوان دلال شناخته می شوند، موجودی سهام خود را انجام می دهند. آنها آماده خرید و فروش سهام روی Nasdaq هستند و موظف می باشند تا قیمت پیشنهادی خود را ارسال کرده و از آنها قیمت بپرسند.

این مبادله دارای لیست و الزامات حاکمیتی مشابه NYSE است. به عنوان مثال ، یک سهام باید حداقل 4 دلار قیمت را حفظ کند. اگر یک شرکت این شرایط را حفظ نکند ، می تواند در بازار بدون نسخه OTC)) حذف شود.

شبکه های ارتباطات الکترونیکی (ECNs)

شبکه های ارتباطی الکترونیکی  (ECN)بخشی از یک کلاس مبادله ای به نام سیستم های تجارت جایگزین  (ATS)هستند. از طرفی ECN خریداران و فروشندگان را مستقیما به یکدیگر متصل می کند. از آنجا که آنها اجازه ایجاد ارتباط مستقیم بین این دو را می دهند، ECN سازندگان بازار را دور می زند. آن ها را به عنوان ابزاری جایگزین برای تجارت سهام ذکر شده در Nasdaq و به طور فزاینده سایر مبادلات مانند NYSE یا صرافی ها در نظر بگیرید.

ECN های نوآورانه و کارآفرین وجود دارد که به طور کلی برای مشتریان خوب هستند زیرا آنها یک تهدید رقابتی برای مبادلات سنتی هستند و بنابراین هزینه های معاملات را کاهش می دهند. ECN ها در خدمت سرمایه گذاران انفرادی نیستند، اما بیشتر مورد توجه سرمایه گذاران نهادی هستند.

نمونه هایی از ECN عبارتند از انتقال الکترونیکی شبکه بین بانکی  (INET)نتیجه یکپارچه سازی اولیه 2004 بین Instinet ECN و Island ECN  و Archipelago، یکی از چهار ECN اصلی که در سال 1997 راه اندازی شد.

بورس سهام

بدون نسخه (OTC)

اصطلاح بدون نسخه یا OTC  به بازارهایی غیر از مبادلات سازمان یافته که در بالا توضیح داده شده است اشاره دارد. بازارهای فرابورس به طور کلی شرکت های کوچک را لیست می کنند، که بیشتر آنها به دلیل حذف شدن از بازار خارج شده اند.

دو بازار فرابورس وجود دارد. صفحه اول بولتن بدون نسخه (OTCBB)  جامعه الکترونیکی سازندگان بازار است. شرکتهایی که از نزدک سقوط می کنند غالباً به اینجا ختم می شوند. در OTCBB، حداقل هیچ کالا یا حداقل فروش سالانه یا دارایی لازم برای لیست وجود ندارد. بازار دوم فرابورس به عنوان برگه های صورتی (Pink Sheets)  نامیده می شود، خدماتی که لیست شرکت ها را ملزم به ثبت نام در کمیسیون اوراق بهادار و بورس نمی کند. نقدینگی اغلب کم است و این شرکت ها ملزم به ارائه 10Q سه ماهه نیستند.

برخی از سرمایه گذاران انفرادی به دلیل ریسک های اضافی موجود در سهام فرسوده احتیاط می کنند. از طرف دیگر، برخی از شرکت های قدرتمند با OTC تجارت می کنند. در حقیقت، چندین شرکت قدرتمند برای جلوگیری از باراداری و هزینه های گران قیمت که همراه با قوانین نظارتی مانند قانون Sarbanes-Oxley هستند، عمداً به بازارهای فرابورس مراجعه کرده اند. اگر تجربه ای ندارید که به عنوان چندین سهام تجارت فرابورس داشته باشید ، هنگام سرمایه گذاری در فرابورس باید مراقب باشید.

بورس سهام

حرف آخر

هر سهام باید در بورس که در آن خریداران و فروشندگان ملاقات می کنند لیست شود. دو مبادله بزرگ ایالات متحده NYSE و Nasdaq است. شرکت های ذکر شده در هر یک از این صرافی ها باید حداقل شرایط و ضوابط اساسی در مورد «استقلال» هیئت های خود را رعایت کنند.

اما اینها به هیچ وجه تنها مبادلات قانونی نیستند. شبکه های ارتباطی الکترونیکی نسبتاً جدید هستند، اما مطمئناً در آینده بخش بزرگی از پای تراکنش را به دست خواهید آورد. سرانجام، بازار فرابورس محلی مناسب برای سرمایه گذاران با تجربه است که دارای گمانه زنی و دانش لازم برای انجام کمی دقت کافی است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)