ماجرای رشد ارزش سهام گیم استاپ و کاربران ردیت

  • توسط pooladmin
  • 12/02/2021
  • 0
گیم استاپ

ماجرای عجیب گیم استاپ GameStop که در وال استریت، سرمایه گذاران زیادی را تحت تأثیر قرار داده و فضای اینترنت را به سمت خود جلب کرده است بی شباهت به یک فیلم ترسناک خوب نیست. همه می‌دانند که عامل وحشت در کنار بازیگران اصلی قرار دارد. تعداد کمی‌ قویتر ظاهر می‌شوند و ممکن است هیولا را مقهور کنند اما در نهایت داستان در قسمت‌های بعدی ادامه پیدا می‌کند.

ماجرای رشد ارزش سهام گیم استاپ و کاربران ردیت

بازیگران شخصیت‌ها

اینکه چه کسی هیولا است و چه کسی قهرمان، کاملاً به دیدگاه شما بستگی دارد.
در یک طرف، گروهی از معامله گران جوانی که اغلب معامله‌گر روزانه هستند حضور دارند که برای افزایش ارزش سهام شرکت‌های در حال مشکلی از جمله گیم استاپ، بلک بریBlackberry ، میسیز Macy’s و ای ام سی AMC در ردیت هماهنگ می‌شوند. حداقل یکی از کاربران ردیت اعلام کرده که با سود خود در گیم استاپ هزاران دلار وام دانشجویی پرداخت کرده است.
از طرف دیگر شما صندوق‌های پوشش ریسک و فروشندگان استقراضی را دارید، کسانی که روی افت شدید قیمت سهام این شرکت‌ها سرمایه گذاری کرده‌اند. اینها نخبگان وال استریت هستند، نوعی سرمایه گذار که میلیون‌ها نفر برای اتخاذ تصمیمات هوشمندانه‌ای که باعث افزایش ارزش پورتفوی می‌شود به آنها اعتماد می‌کنند. اما آنها به دلیل ایجاد یک سیستم مالی پوشالی که منجر به بحران سال ۲۰۰۸ شد مورد نفرت جوانان و متولدین هزاره جدید هستند.
اکنون در اوج این فیلم قرار داریم: ارزش سهام گیم استاپ از ابتدای ژانویه بیش از ۱۷۰۰% افزایش داشته است. برخی از پلتفرم‌های معامله‌گری از جمله تی دی امریترید TD Ameritrade و رابین هود Robinhood، معامله روی ای ام سی و گیم استاپ را محدود کرده‌اند. روز چهارشنبه کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده SEC و کاخ سفید هر دو گفتند که اوضاع را زیر نظر دارند.
برای درک بهتر ماجرا پیش زمینه‌ای وجود دارد که بایستی بدانید.

چرا گیم استاپ؟

صفحه محبوب کاربران ردیت Reddit یعنی وال استریت بتز WallStreetBets علاقمند به هدف قرار دادن فروشندگان استقراضی است. اگر تا به حال کرپس بازی کرده باشید، اینها در واقع بچه‌هایی هستند که علیه میز و تاکتیک‌های‌ افرادی شرط می‌بندند که اغلب شهرت خوبی از خود بجا نگذاشته‌اند.
درک این که چرا کسی روی سهام گیم استاپ موقعیت فروش باز می‌کند دشوار نیست. پیش بینی می‌شود این شرکت در سال جاری و سال آینده ضرر کند. رشد فروش اندک است زیرا دیگر گیمرها برای خرید بازی یا کنسول نیازی به مراجعه به بازار ندارند. با این اوصاف برخی از سرمایه گذاران استدلال می‌کنند که گیم استاپ به طور جدی کمتر از ارزش خود بها داده شده به ویژه هنگامی‌ که بازی‌های ویدئویی به عنصر اصلی در دوره همه گیری کرونا و خانه نشینی مردم تبدیل شده است.
موج افزایش سهام گیم استاپ به یک دلیل قانونی آغاز شد: این شرکت در ۱۱ ژانویه اعلام کرد که سه مدیر جدید از جمله رایان کوهن Ryan Cohen، بنیانگذار چوی Chewy را به هیئت مدیره خود اضافه کرده است. سرمایه گذاران دوست داشتند که کوهن تجربه دیجیتالی خود را روی میز آورد، چیزی که گیم استاپ تا حد زیادی به آن نیاز دارد زیرا بازی‌های ویدیویی دیجیتال می‌شوند و مراکز خرید به کاهش جذب مشتری ادامه می‌دهند.
سهام گیم استاپ در آن روز کمی‌کمتر از ۱۳% افزایش یافت. اما این یک موج طبیعی و لحظه‌ای سهام نبود. دو روز بعد، ۵۷% افزایش یافت، سپس در هفته بعد ۲۷% دو بار بعد۱۰% و یکبار دیگر ۵۱% افزایش یافت. در این هفته، ۱۸% دیگر رشد کرد و سپس ۹۳% افزایش یافت و تا امروز بیش از دو برابر شده است.
دلیل این رشد شدید هر چه که باشد با وضعیت بنیادی شرکت همخوانی ندارد: سرمایه گذاران دنبال کننده گروه ردیت تعداد زیادی از آپشن‌های (قرارداد اختیار خرید) گیم استاپ را خریداری کردند و فروشندگان مجبور شدند برای پوشش زیان‌های خود اقدام به خرید سهام کنند.
روز چهارشنبه در حالی که هر سه شاخص اصلی بازار سهام نیویورک سقوط کردند، گیم استاپ با رشد خیره کننده ۱۳۴% به کار خود خاتمه داد. برای چشم انداز بهتر خوب است بدانید که یک سال پیش قیمت یک سهم گیم استاپ حدود ۴ دلار بود و اکنون ۲۰۰ دلار است.

نه فقط گیم استاپ

داستان مشابهی با سهام ای ام سی، زنجیره سالن‌های سینمایی که به دلیل همه گیری کرونا بشدت متضرر شده اتفاق افتاده است.
ارزش سهام ای ام سی چهارشنبه پس از آنکه کاربران ردیت و سرمایه گذاران رابین هود سهام را مورد تبلیغ قرار دادند، بیش از ۲۰۰ درصد افزایش یافت. هشتگ #سیو ای ام سی در توییتر بسیار پرطرفدار بود.
ای ام سی و گیم استاپ چهارشنبه هر دو با سرعت زیادی رشد کردند و باعث توقف خودکار طراحی شده برای محافظت در برابر نوسانات شدید شدند.

چرا اکنون این اتفاق می‌افتد؟

با افزایش اپلیکیشن‌های بدون کارمزد مانند رابین هود، نحوه معامله‌گری سهام در بین افراد تغییر کرده است. این فناوری، سرمایه گذاری را دموکراتیک کرده است و به سرمایه گذارانی که از بانک‌های سنتی دور هستند دسترسی آزاد به ابزارهای تجاری پیچیده مانند آپشن‌ها را می‌دهد.
می‌توانید به یک تحلیلگر مبلغی پرداخت کنید تا به شما بگوید چه سهامی ‌را بخرید، یا می‌توانید یک حساب در ردیت ایجاد کنید و انجمن‌هایی مانند وال استریت بتس را دنبال کنید. میلیون‌ها جوان در حال انتخاب گزینه دوم هستند، به همین دلیل است که افزایش ناگهانی ارزش سهام گیم استاپ و ای ام سی کهنه سربازان وال استریت را غافلگیر کرده است.

آپشن چیست؟

آپشن یا قرارداد اختیار معامله در واقع امکانی است که از طریق آن معامله گران امکان خرید (کال) یا فروش (پوت) را با قیمت خاص و برای سر رسید خاصی دارند. این نوع قرارداد به افراد امکان می‌دهد در صعود یا سقوط سهام سهیم شوند.
سرمایه گذاران می‌توانند آپشن‌های ارزان قیمت را خریداری کنند و با افزایش ارزش آنها هنگامی ‌که قیمت سهام به سر رسید نزدیک می‌شود این قراردادها را بفروشند. اگرچه خرید و فروش آپشن همان خرید و فروش سهام نیست، اما معامله حجم زیادی از آپشن‌ها می‌تواند قیمت سهام را به سمت بالا یا پایین ببرد، معمولاً به این دلیل که معامله‌گران، آپشن‌های سهام را تحت عنوان پوشش ریسک خریداری کرده یا می‌فروشند.
در مورد گیم استاپ و سایر سهام مورد نظر کاربران ردیت، معامله‌گران به خرید آپشن‌ها ادامه می‌دهند و سرمایه گذاران فروشنده این آپشن‌ها را مجبور می‌کنند با خرید سهام گیم استاپ اقدام به پوشش ریسک خود کنند.

فروش استقراضی (شورت) چیست؟

فروشندگان استقراضی سرمایه گذارانی هستند که روی افت قیمت سهام سرمایه گذاری می‌کنند. آنها سهام را برای فروش قرض می‌گیرند با این قول که در روز بعد از فروش سهام را خریداری کنند. اگر موفق شوند در سقف قیمت و گران می‌فروشند و در کف قیمت می‌خرند و در واقع از مابه التفاوت این فروش و خرید سود می‌برند.
اگر اشتباه کنند و قیمت افزایش یابد اغلب با خرید سهام بیشتری از شرکتی که روی نزول آن شرط بسته‌اند، زیان خود را جبران می‌کنند.
علاقه فروشندگان استقراضی به گیم استاپ در اواخر سال قبل افزایش یافت، زیرا سرمایه گذاران روی کاهش درآمد شرکت متفق القول بودند. با افزایش قیمت، فروشندگان استقراضی شروع به محافظت از سرمایه خود کرده و سهام بیشتری را برای جبران ضررهای فزاینده خود خریداری کردند.

بنزین روی آتش

وال استریت بتس که بیش از ۲ میلیون دنبال کننده دارد، مملو از پست‌هایی است که خرید سهام را تشویق می‌کنند و به تصور خود خشمی مقدس دارند.
مدیر این گروه در این هفته پستی به این مضمون ارسال کرد: «آنچه که من فکر می‌کنم اتفاق می‌افتد این است که شما بچه‌ها چنان تأثیری روی بازار می‌گذارید که این گربه‌های چاق مجبورند بلند شوند و برای تأمین هزینه زندگی خود کار کنند. احساسی که شما اکنون دارید «احترام» نامیده می‌شود و با شایستگی بدست آمده است. وال استریت دیگر نمی‌تواند شما را در نظر نگیرد».
به نظر می‌رسید که ایلان ماسک Elon Musk روز سه شنبه با یک توییت تک کلمه‌ای (هشتگ گیم استانک Gamestonk) که به وال استریت بتس مرتبط است به جنبش این جوانان پیوسته است.
در همین حال سرمایه گذار حوزه فناوری، چاماتا پالیهاپیتیا Chamath Palihapitiya به CNBC گفت روز سه شنبه اقدام به خرید آپشن‌ها کرده اما موقعیت‌های خود را در روز چهارشنبه بسته است. پالیهاپیتیا گفت که او سود خود را به خیریه اهدا می‌کند و از پدیده سرمایه گذاران خرد که در ردیت حضور دارند دفاع می‌کند.
او افزود: «این بچه‌ها به جای گفتگوهای پشت پرده نظیر مدیران صندوق‌ها، شجاعت این را دارند كه این كار را به طور شفاف در تالار گفتگوی ردیت انجام دهند. آنچه ثابت می‌کند این پدیده یعنی سرمایه گذاران خرد، ماندگار خواهد بود».

آیا این رشد حباب نیست؟

مطمئناً همینطور است.
این بحث وجود دارد که گیم استاپ دست کم گرفته شده است، اما کمتر کارشناسی معتقد است که گیم استاپ، بلک بری، میسیز ای ام سی یا هر شرکت دیگری که وال استریت بتز تبلیغ می‌کند بنیاد مناسب برای داشتن چنین قیمت‌هایی را دارند. بهر حال در برهه‌ای از زمان واقعیت خود را نشان می‌دهد.
اما این مشکل حباب است، اگر خیلی زود خارج شوید شانس نقد کردن در اوج را از دست می‌دهید. بنابراین گیم استاپ مدام صعود می‌کند تا این که حباب بترکد.
حماسه گیم استاپ، نبرد مدرسه جدید در مقابل مدرسه قدیمی‌، آماتور در برابر حرفه‌ای، شورشیان در برابر نخبگان است.
در حال حاضر بچه‌ها برنده هستند. اما مانند همۀ حباب‌ها، این مورد نیز در جایی خواهد ترکید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)