آنچه در مورد صندوق قابل معامله (ETF) باید بدانید

  • توسط pooladmin
  • 11/02/2021
  • 0
صندوق قابل معامله

اگر سهولت تجارت سهام و مزایای سبد متنوع صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک را همزمان می‌خواهید به صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) نگاهی بیندازید که بهترین ویژگی‌های هر دو دارایی را با هم ترکیب می‌کنند.
صندوق قابل معامله در بورس، سبدی از اوراق بهادار است که شامل سهام، اوراق قرضه، کامودیتی‌ها یا ترکیبی از همه اینهاست که می‌توانید از طریق کارگزار خریداری کرده و بفروشید. ای تی اف بهترین ویژگی‌های دو دارایی محبوب را همزمان ارائه می‌کند: آنها از مزایای متنوع سازی صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک و سهولت خرید و فروشی همانند سهام برخوردار هستند.
مانند هر محصول مالی دیگری، ای تی اف‌ها هم یک جواب قطعی نیستند. بایستی آنها را بر اساس شایستگی‌های خود ارزیابی کنید از جمله هزینه‌های مدیریت و هزینه‌ کمیسیون (در صورت وجود)، سهولت خرید و فروش و کیفیت سرمایه گذاری آنها.

صندوق قابل معامله (ETF) چیست؟

صندوق قابل معامله در بورس

صندوق قابل معامله در بورس که بیشتر با نام اختصاری ETF شناخته می‌شودصندوقی است که می‌تواند مانند سهام در بورس معامله شود. ای تی اف راهی برای خرید و فروش یک سبد دارایی بدون نیاز به خرید جداگانه همه اجزای آن سبد را به شما می‌دهد.
عملکرد ای تی اف بدین صورت است: صاحب صندوق که مالکیت دارایی‌های پایه را دارد صندوقی را برای پایش عملکرد آن دارایی‌ها طراحی می‌کند و سپس سهام آن صندوق را به سرمایه گذاران می‌فروشد. سهامداران صاحب بخشی از ETF هستند اما مالکیت دارایی‌های پایه صندوق را ندارند.
در حالی که ای تی اف‌ها برای پایش ارزش یک دارایی یا شاخص خاص اعم از کامودیتی مانند طلا یا سبدی از سهام طراحی شده‌اند اما معمولاً با قیمت‌های تعیین شده در بازار معامله می‌شوند که عموماً با قیمت آن دارایی‌ها متفاوت است. علاوه بر این به دلیل مواردی مانند هزینه‌ها، بازده بلند مدت ETF از دارایی‌های پایه صندوق متفاوت خواهد بود.

پنج سوال رایج درباره صندوق قابل معامله (ETF)

نحوه کار ای تی اف در ۳ گام

۱- یک ارائه کننده ETF سبدی از دارایی‌ها از جمله سهام، اوراق قرضه، کامودیتی یا ارزها را در نظر می‌گیرد و سبدی از آنها را با یک تیکر منحصر به فرد ایجاد می‌کند.
۲- سرمایه گذاران می‌توانند سهم آن سبد را درست مثل خرید سهام یک شرکت خریداری کنند.
۳- خریداران و فروشندگان، ETF را در طول روز داد و ستد می‌کنند، دقیقاً مانند سهام.

ETF

ETF، صندوق‌های سرمایه گذاری و سهام

کارمزد سالانه که به عنوان نسبت هزینه شناخته می‌شود معمولاً برای ETF در مقایسه با صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک کمتر است. با وجود نسبت هزینه‌های بالاتر در صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک، سرمایه گذاران بازده کل کمتری دارند. در حالی که بطور میانگین صندوق سرمایه گذاری مشترک در ایالات متحده آمریکا دارای نسبت هزینه ۱.۴۲٪ است، ارزش سهام مشابه ETF دارای نسبت هزینه‌ای ۰.۵۳٪ است که در مقایسه با صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک منجر به بازده بالاتر برای سرمایه گذاران در ETF می‌شود.
ای تی اف همچنین مزایای بهره وری مالیاتی به سرمایه گذاران ارائه می‌کند. به طور کلی گردش مالی بیشتری در صندوق سرمایه گذاری مشترک (به ویژه آنهایی که به طور فعال مدیریت می‌شوند) نسبت به ETF وجود دارد و چنین خرید و فروش‌هایی می‌تواند منجر به سود بیشتر شود. به همین ترتیب وقتی سرمایه گذاران برای فروش یک صندوق سرمایه گذاری مشترک اقدام می‌کنند مدیر باید با فروش اوراق بهادار اقدام به تأمین پول نقد کند. در هر دو سناریو سرمایه گذاران درگیر مالیات خواهند بود.
امروزه محبوبیت ای تی اف‌ها به طور فزاینده‌ای در حال افزایش است اما تعداد صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک هم‌چنان بیشتر است. این دو محصول همچنین ساختارهای مدیریتی متفاوتی دارند (معمولاً برای صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک بصورت فعال و برای ای تی اف‌ها بصورت منفعل است، اگرچه ETF‌هایی با مدیریت فعال هم وجود دارند).
مانند سهام، ETF‌ها می‌توانند در کارگزاری‌ها معامله شوند و دارای نمادهای منحصر به فردی هستند که به شما این امکان را می‌دهد تا فعالیت قیمتی آنها را رصد کنید. اما شباهت‌ها در همین نقطه به پایان می‌رسند زیرا قیمت ETF‌ها بهای سبد دارایی را نشان می‌دهد در حالی که قیمت سهام فقط بهای یک شرکت را نشان می‌دهد.

کالا در مقابل صندوق قابل معامله در بورس (ETF): کدامیک را باید خریداری کنید؟

انواع ای تی اف

ای تی اف ممکن است مانند سهام معامله شود اما از نظر دارایی‌های پایه و اهداف سرمایه گذاری بیشتر شبیه صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک و صندوق‌های شاخص هستند. در زیر چند نوع متداول صندوق قابل معامله آورده شده است، فقط توجه داشته باشید که این دسته‌ها از یکدیگر جدا نیستند. این ETF‌ها بر اساس نوع مدیریت (منفعل یا فعال) دسته بندی نمی‌شوند، بلکه براساس نوع سرمایه گذاری‌های نگهداری شده در سبد ای تی اف دسته بندی می‌شوند.

ای تی اف سهام

این گروه در سبد خود سهام دارند و معمولاً برای رشد طولانی مدت در نظر گرفته می‌شوند. اگرچه به طور معمول از سهام منفرد کم خطرتر هستند اما ریسک ‌بیشتری نسبت به ETF اوراق قرضه دارند.

ای تی اف کامودیتی

کامودیتی‌ها کالاهای خام قابل خرید یا فروش هستند مانند طلا، قهوه و نفت خام. ای تی اف‌های کامودیتی به شما امکان می‌دهند این اوراق بهادار را در یک سرمایه گذاری واحد قرار دهید. با استفاده از ETF کامودیتی‌ها ممکن است در انبارهای فیزیکی کالا مالکیت داشته باشید یا در شرکت‌هایی که این کالاها را تولید، حمل و نگهداری می‌کنند سهامدار باشید.

ای تی اف‌های اوراق قرضه

برخلاف اوراق قرضه منفرد، ای تی اف‌های اوراق قرضه تاریخ سررسید ندارند، بنابراین بیشترین کاربرد برای آنها ایجاد پرداخت‌های نقدی منظم به سرمایه گذاران است. این پرداخت‌ها از سود تولید شده توسط اوراق قرضه صندوق حاصل می‌شود. ای تی اف اوراق قرضه می‌تواند یک مکمل عالی و کم خطر برای ETF سهام باشد.

ای تی اف‌های بین المللی

سهام خارجی به همراه سهام و اوراق قرضه ایالات متحده برای ایجاد پورتفوی متنوع بسیار توصیه می‌شوند. ETF‌های بین المللی راهی آسان و معمولاً کم ریسک‌ برای یافتن این سرمایه گذاری‌های خارجی هستند. این ETF‌ها ممکن است شامل سرمایه گذاری در کشورهای خاص یا صنایع خاص یک کشور باشند.

ای تی اف‌های بخشی

بازار سهام ایالات متحده به ۱۱ بخش تقسیم شده است و هر کدام از شرکت‌هایی تشکیل شده‌اند که در آن بخش فعالیت می‌کنند. ای تی اف‌های بخشی راهی برای سرمایه گذاری در شرکت‌های خاص در آن بخش‌ها مانند بخش‌های بهداشت و درمان، مالی یا صنعتی را فراهم می‌کنند. این موارد می‌تواند به ویژه برای سرمایه گذارانی که چرخه‌های تجاری را رصد می‌کنند مفید باشند زیرا برخی از بخش‌ها در دوره‌های انبساطی عملکرد بهتری دارند و برخی دیگر در دوره‌های انقباض بهتر هستند.

سرمایه گذاری ای تی اف

جوانب مثبت و منفی ETF

طبق اعلام موسسه سرمایه گذاری، آمریکایی‌ها در سال ۲۰۱۸ حدود ۳.۴ تریلیون دلار در ای تی اف‌ها سرمایه گذاری کرده‌اند که بیش از دو برابر پول نقد سرمایه گذاری شده در سال ۲۰۱۳ بوده است. سرمایه گذاران به دلیل سادگی، ارزان بودن نسبی و دسترسی به یک محصول متنوع به ETF مراجعه کرده‌اند.

جوانب مثبت سرمایه گذاری روی ای تی اف‌ها

تنوع بخشی

گرچه به راحتی می‌توان تنوع بخشی را در معنای عمودی آن به داشتن سبدی از سهام، اوراق قرضه یا کالای خاص منحصر دانست، اما ای تی اف همچنین به سرمایه گذاران اجازه می‌دهد تا از نظر افقی هم با حضور در صنایع مختلف سبد خود را متنوع سازند. برای خرید همه اجزای یک سبد خاص هزینه و تلاش زیادی لازم است اما با خرید یک ای تی اف تمامی این مزایا به پورتفوی شما وارد می‌شود.

شفافیت

هر کسی که به اینترنت دسترسی داشته باشد می‌تواند حرکات قیمتی یک ای تی اف خاص را جستجو کند. علاوه بر این دارایی‌های صندوق بصورت روزانه برای عموم افشا می‌شوند در حالی که صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک این گزارش را بصورت ماهانه یا سه ماهه عرضه می‌کنند.

20 ایده عالی سهام برای سال 2020 صندوق رشد

مزایای مالیاتی

از سرمایه گذاران معمولاً هنگام فروش ای تی اف مالیات دریافت می‌شود در حالی که صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک در طول سرمایه گذاری بارها متحمل مالیات می‌شوند.

موارد منفی سرمایه گذاری روی ای تی اف‌ها

هزینه‌های معاملاتی

هزینه‌های یک ای تی اف ممکن است تنها با نسبت هزینه تمام نشود. از آنجایی که ETF‌ها در بورس معامله می‌شوند ممکن است برخی از کارگزاران آنلاین هزینه کارمزد دریافت کنند. بسیاری از کارگزاران تصمیم گرفته‌اند که کمیسیون ETF خود را به صفر برسانند اما همه این قابلیت را ندارند.

آیا خریداری برای ETF هست؟

مانند هر اوراق بهادار دیگری، هنگامی‌ که زمان فروش فرا می‌رسد، دریافتی شما مطابق قیمت‌های فعلی بازار خواهد بود اما فروش ای تی اف‌هایی که به طور مکرر معامله نمی‌شوند دشوارتر است.

ریسک بسته شدن صندوق

دلیل اصلی این اتفاق این است که صندوق دارایی کافی برای تأمین هزینه‌های اداری ندارد. بزرگترین مشکل یک ای تی اف در حال تعطیلی این است که سرمایه گذاران باید زودتر از آنچه که قصد داشته‌اند و احتمالاً با ضرر واحدهای خود را بفروشند.

خرید ای تی اف

توجه به این نکته مهم است که گرچه هزینه‌های ETF به طور کلی کم است اما بسته به صادر کننده و همچنین پیچیدگی کار و تقاضا، قیمت می‌تواند از صندوقی به صندوق دیگر بسیار متفاوت باشد. حتی ای تی اف‌هایی که شاخص‌های یکسانی را رصد می‌کنند هزینه‌های متفاوتی دارند.
اکثر ETF‌ها بصورت انفعالی سرمایه گذاری می‌شوند. آنها تنها یک شاخص را رصد می‌کنند. برخی از سرمایه گذاران رویکرد عملی صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک را ترجیح می‌دهند، این صندوق‌ها توسط یک مدیر حرفه‌ای اداره می‌شوند که تلاش می‌کند از بازار بهتر عمل کند. ای تی اف‌های دارای مدیریت فعالی وجود دارند که از صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک تقلید می‌کنند اما با کارمزد بالاتری همراه هستند. بنابراین قبل از خرید هر یک، سبک سرمایه گذاری خود را در نظر بگیرید.
رشد بازار همچنین ممکن است سرمایه‌هایی را به بازار وارد کند که منجر به خلق صندوق‌های نه چندان مناسبی شود که تنوع چندانی ندارند. صرف ارزان بودن ETF لزوماً به معنای متناسب بودن آن با پورتفوی سرمایه گذاری شما نیست.

چگونه می‌توان در ETF سرمایه گذاری کرد

روش‌های مختلفی برای سرمایه گذاری در ETF وجود دارد، نحوه انجام این کار تا حد زیادی به اولویت‌های شما مرتبط است. برای سرمایه گذاران عملگرا، دنیای ETF با چند کلیک فاصله در دسترس است. این دارایی‌ها یک پیشنهاد استاندارد در میان کارگزاران آنلاین هستند، اگرچه تعداد پیشنهادها (و هزینه‌های مربوط به آن) بر اساس نوع کارگزار متفاوت خواهد بود. در انتهای دیگر طیف، مشاوران روبوتیک هستند که پورتفوی خود را از طریق ETF‌های ارزان قیمت ساخته و به سرمایه گذاران عملگرا دسترسی به این دارایی‌ها را می‌دهند.
با وجود تمام سادگی، ETF‌ها تفاوت‌های ظریفی با هم دارند که درک آنها مهم است. با استفاده از اصول اولیه، می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا ETF برای پورتفوی شما منطقی است یا نه.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)