آشنایی با رمز ارز کاردانو

  • توسط pooladmin
  • 21/06/2021
  • 0
رمز ارز کاردانو

کاردانو Cardano یک پلتفرم بلاکچین اثبات سهم نسل سوم غیرمتمرکز است. در حالی که کاردانو ویژگی‌ها و برنامه‌های کاربردی خود را با سایر پلتفرم‌های بلاکچین مانند اتریوم Ethereumبه اشتراک می‌گذارد اما در روش‌های روزرسانی پلتفرم خود، از دیگران متمایز عمل می‌کند.
سه سازمان مسئول توسعه کاردانو هستند: آی او اچ کی IOHK، بنیاد کاردانو و ایمرگو EMURGO. دو مورد اول موسسات غیرانتفاعی و سومی‌‌نهادی انتفاعی است. IOHK، که مسئول ساخت کارادانوست با تیمی ‌گسترده ‌از دانشگاهیان در سراسر جهان در جهت تحقیق و بررسی به روزرسانی‌های پلتفرم همکاری می‌کند تا از مقیاس پذیر بودن این بروز رسانی‌ها اطمینان حاصل کند.

آشنایی با رمز ارز کاردانو

درک کاردانو

چارلز ‌هاسکینسون Charles Hoschinson، بنیانگذار اتریوم، توسعه کاردانو را در سال ۲۰۱۵ آغاز و پلتفرم را در سال ۲۰۱۷ راه اندازی کرد. کاردانو خود را به عنوان جایگزینی برای اتریوم معرفی کرده است. هر دو پلتفرم برای اپلیکیشن‌های مشابهی مانند قراردادهای هوشمند استفاده می‌شوند و هدف گذاری برای ساخت سیستمی ‌متصل و غیرمتمرکز دارند. کاردانو خود را نسخه به روز شده اتریوم می‌داند و فراتر از اعتبار نسل دوم بودن اتریوم، خود را یک پلتفرم نسل سوم معرفی کرده است. بستر بلاکچین همچنین هدف خود را ارائه خدمات بانکی به افراد فاقد این خدمات در سطح جهان می‌داند.
برنامه‌های اصلی کاردانو در مدیریت هویت و قابلیت ردیابی هستند. از مدیریت هویت می‌توان برای ساده سازی و به جریان انداختن فرایندهایی که نیاز به جمع آوری داده‌ها از چندین منبع دارند استفاده کرد. از ویژگی دوم می‌توان برای ردیابی و ممیزی فرایندهای تولید محصول از منشاء تا کالای تمام شده استفاده کرد و به طور بالقوه بازار کالاهای تقلبی را از بین برد.
«آدا ADA» واحد پول دیجیتال کاردانو است و از نام آدا لاولیس Ada Lovelace، کنتس قرن نوزدهمی و ریاضی دان انگلیسی که به عنوان اولین برنامه نویس رایانه شناخته می‌شود، گرفته شده است.

مثال‌هایی از رمزارز کاردانو

سازمان‌های پشت کاردانو سه محصول را منتشر کرده‌اند: آتالا پریزم Atala PRISM، آتالا اسکن Atala SCAN و آتالا تریس Atala Trace. اولین محصول به عنوان ابزاری برای مدیریت هویت به بازار عرضه شده که می‌تواند برای دسترسی به خدمات مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال، می‌تواند برای تأیید اعتبار جهت افتتاح حساب بانکی یا واجد شرایط بودن برای دریافت کمک‌های دولتی استفاده شود. دو محصول دیگر برای ردیابی سفر محصول در زنجیره تامین استفاده می‌شوند.
کاردانو همچنین در حال توسعه یک بستر قرارداد هوشمند است که به عنوان یک پلتفرم پایدار و ایمن برای توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز Dapps عمل می‌کند. در آینده‌ای نزدیک، تیم کاردانو قصد دارد از یک سیستم دموکراتیک درون زنجیره به نام پراجکت کاتالیست Project Catalyst برای مدیریت توسعه و اجرای پروژه‌ها استفاده کند. آنها همچنین سیستم مدیریت خزانه داری خود را در راستای تأمین هزینه‌های آتی با استفاده از پراجکت کاتالیست اصلاح خواهند کرد.

الزامات کاردانو

قلب هر پلتفرم بلاکچین الگوریتمی ‌‌است که از آن برای ایجاد بلوک‌ها و اعتبارسنجی تراکنش‌ها استفاده می‌کند. کاردانو از اوروبوروز Ouroboros استفاده می‌کند، الگوریتمی ‌‌که از پروتکل اثبات سهم (PoS) برای استخراج بلوک‌ها استفاده می‌کند. این پروتکل به منظور کاهش مصرف انرژی به حداقل ممکن در طول فرآیند تولید بلوک طراحی شده است. این مهم با از بین بردن نیاز به قدرت هش، یا منابع محاسباتی عظیم ممکن شده است، روشی که در عملکرد الگوریتم اثبات کار (PoW) استفاده می‌شود.
در سیستم اثبات سهم کاردانو، میزان سهام توانایی نود Nude برای ایجاد بلوک را تعیین می‌کند. سهام یک نود برابر است با مقدار آدا، رمز ارز کاردانو که در طولانی مدت توسط آن فرد نگهداری می‌شود.

اوروبوروز چگونه کار می‌کند

در سطح گسترده، اوروبوروز به شرح زیر عمل می‌کند. اوروبوروز زمان فیزیکی را به دوره‌هایی تقسیم می‌کند که از اسلات‌ها تشکیل شده‌اند و دوره‌های زمانی مشخصی هستند. اسلات مشابه شیفت کاری در یک کارخانه است. در حال حاضر یک دوره، پنج روز و یک اسلات یک ثانیه طول می‌کشد، اما این اعداد قابل تنظیم بوده و پس از پیشنهاد به روزرسانی قابل تغییر هستند. دوره‌ها به صورت دایره‌ای کار می‌کنند: وقتی یکی تمام می‌شود، دیگری شروع می‌شود.
هر اسلات دارای یک اسلات لیدر است که توسط سیستم «لاتاری» انتخاب شده است. در این سیستم، هرچه میزان سهام بیشتر باشد، شانس برنده شدن در لاتاری بیشتر خواهد بود. لیدر اسلات وظایف زیر را بر عهده دارد:
• اعتبار سنجی تراکنش‌ها
• ایجاد بلوک‌های تراکنش‌ها
• افزودن بلوک‌های تازه ایجاد شده به بلاکچین کاردانو
اوروبوروز برای آنلاین بودن و حفظ اتصال شبکه به تعداد کمی‌‌ از دارندگان آدا نیاز دارد. برای کاهش بیشتر مصرف انرژی، الگوریتم حاوی مفهوم استخرها یا گروه‌های سهام است. دارندگان آدا می‌توانند خود را در استخرهای سهام سازماندهی کرده و تعداد اندکی ‌را برای نمایندگی استخر در هنگام اجرای پروتکل انتخاب کنند. این روش شرکت در فرایند را آسان ساخته و حتی اگر برخی از آنها آفلاین باشند از ایجاد بلوک اطمینان حاصل می‌شود.

بیشتر بدانید: تعریف مفهوم آلتکوین در رمز ارزها

ملاحظات ماینینگ

استخر سهام یک نود سرور قابل اعتماد است که متعهد به اجرای پروتکل بصورت شبانه روزی به نمایندگی از دارندگان آدا است. استخرها، سهام مشترک سهامداران مختلف را در یک نهاد واحد در اختیار دارند و مسئول پردازش معاملات و تولید بلوک‌های جدید هستند.
در سیستم اثبات کار انگیزه‌های اقتصادی ماینرها برای مشارکت در شبکه و ایجاد بلوک، پاداشی بشکل رمز ارز و هزینه‌ تراکنش است. اوروبوروز پاداش‌های یک دوره را جمع کرده و آنها را بین استخرهای سهام و سهامداران توزیع می‌کند. هر یک از آنها براساس سهم مشارکت خود در طول دوره پاداش دریافت می‌کنند، به این معنی که سهام بالاتر، پاداش بیشتری دریافت خواهد کرد.

اتریوم

چرا کاردانو می‌تواند اتریوم و بیتکوین را شکست دهد

برای طرفداران کاردانو دلایل زیادی وجود دارد که رمز ارز شماره ۷ بر اساس ارزش بازار را از رقبا جدا کنند. برخی اکوسیستم پشت آدا را بیش از حد پیچیده می‌دانند و ترجیح می‌دهند از آن به نفع پروژه‌های ساده‌تر عبور کنند. با این وجود، کاردانو می‌تواند در آینده بازیگران بزرگی مانند بیت کوین و اتریوم را تحت الشعاع قرار دهد.

پروژه نسل سوم در حال کار است

کاردانو به دلایل مختلف در مقایسه با سایر پروژه‌های ارز دیجیتال کم نظیر است. اول اینکه خود را به عنوان یک بلاکچین نسل سوم تعریف می‌کند، به این معنی که سعی در حل مشکلاتی دارد که کوین‌های قبلی را آزار داده و هنوز در سطح صنعت به طور گسترده‌تر حل نشده‌اند. دوم و شاید مهم‌تر از آن، کاردانو در این مرحله به طور کامل اجرا نشده است. کاردانو یک پروژه در حال توسعه با شبکه‌ای است که به طور کامل مستقر نشده است. حامیان آدا پیشرفت‌های توسعه دهندگان کوین‌ را در وب سایت خود دنبال می‌کنند که شامل به روزرسانی‌های دقیق در مورد پیشرفت‌های کوین و شبکه است. این حامیان همچنین معتقدند که با استقرار کامل شبکه، کاردانو می‌تواند برجسته ترین رمز ارزهای موجود را سرنگون کند.

کاردانو، ریپل و اتریوم

یکی از اهدافی که توسعه دهندگان کاردانو در ذهن دارند ریپل Ripple (XRP) است. ریپل از طریق توسعه راه حل‌های پرداخت که شامل نمایندگان متمرکزی مشابه بانک‌ها می‌شود، نامی‌ برای خود دست و پا کرده است. تراکنش‌های XRP فوق العاده سریع هستند، به این معنی که در این مرحله جذابیت زیادی برای استفاده‌های روزمره تجاری دارد.
جایی که کاردانو می‌تواند XRP را شکست دهد مقیاس پذیری است. طبق گزارش سایت Zycrypto.com، کاردانو دوره‌های ۲۰ ثانیه‌ای با ظرفیت پردازش ۲۵۷ تراکنش در ثانیه را ثبت کرده است. اگرچه ریپل خود با در نظر گرفتن مقیاس پذیری ساخته شده است، کاردانو روش دیگری را برای معماری لایه‌ای ارائه می‌دهد که می‌تواند سریع‌تر از ریپل باشد.
مدعی دیگر اتریوم است. اتریوم بر فضای قراردادهای هوشمند تسلط دارد. با این حال کاردانو قصد دارد قراردادهای هوشمندی ارائه کند که می‌توانند کارآمدتر از قراردادهای اتریوم باشند. گفته می‌شود که ریپل مولفه قرارداد هوشمند را نیز در نظر گرفته است، بنابراین دوره حضور اتریوم در بالای لیست ممکن است کوتاه مدت باشد.

بیشتر بخوانید: بیت کوین در برابر ریپل: تفاوت در چیست؟

نکات کلیدی

• کاردانو پلتفرم بلاکچین و قراردادهای هوشمند با رمز ارزی به نام «آدا ADA» است.
• کاردانو محصولاتی را برای مدیریت هویت و ردیابی محصول منتشر کرده است.
• کاردانو از الگوریتم اثبات سهام اوروبوروز برای ایجاد بلوک و تأیید تراکنش‌های انجام شده در بلاکچین خود استفاده می‌کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)