تعریف رشد طبیعی

  • توسط pooladmin
  • 18/07/2019
  • 0
رشد طبیعی

تعریف رشد طبیعی، معنای متنی طبیعی بودن

مفهوم رشد طبیعی به رشد جمعیت بر می گردد. اما یک متخصص اقتصاد از این مفهوم به گونه ای استفاده می کند که نتیجه ی آن منفی است. و چه کسی طبیعی بودن را تعریف می کند؟

تعریف مفهوم رشد طبیعی

رشد طبیعی مفهومی است که در اقتصاد، جغرافیا، جامعه شناسی و مطالعات جمعیت مورد استفاده قرار می گیرد. به بیان ساده این مفهوم به معنای میزان تولد منهای میزان مرگ است. میزان تولد در این شاخص تقریبا همیشه به تعداد تولد های سالیانه در هر هزار نفر از یک جامعه ی آماری بر می گردد. میزان مرگ نیز به همین روش، تعداد مرگ های سالیانه در هر هزار نفر از یک جامعه ی آماری تعریف می شود.

از آن جایی که این مفهوم همیشه با میزان تولدهای داده شده منهای میزان مرگ های داده شده تعریف می شود، رشد طبیعی نیز خود یک میزان است. به عبارت دیگر، میزان رشد در تولد بیشتر از مرگ است. آن همچنین در جایی که میزان تولد در یک دوره ی مشخص در صورت کسر و میزان مرگ در همان دوره در مخرج قرار گیرد، یک نسبت است.

این مفهوم همچنین به صورت مختصر به شکل RNI (میزان رشد طبیعی) نشان داده می شود. همچنین توجه داشته باشید که در صورتی که جمعیت رو به کاهش باشد، میزان RNI می تواند منفی باشد. به عبارت دیگر میزانِ کاهش طبیعی را نشان می دهد.

طبیعی بودن (رشد طبیعی) چیست؟

چگونگی رشد جمعیت مورد نیاز طبیعی، اطلاعاتیست که در طول زمان از دست رفته است، اما توسط Malthus ، اقتصاد دانی که در ابتدا تئوری ِ ریاضی ِ رشد جمعیت در مقاله ی Essay on Principle of population در سال 1798 مطرح شد. با توجه به نتایجی که از مطالعاتش بدست آورد، Malthus با در نظر گرفتن میزان طبیعی رشد جمعیت، بیان کرد که رشد جمعیت به سرعت اتفاق می افتد. بدان معنا که آن ها در مقایسه با رشد مواد غذایی تا ابد دو برابر و چند برابر می شوند.

رشد طبیعی

تقاوت میان هر دو میزان رشدی که Malthus مطرح کرد، به صورت اجتناب ناپذیری به یک فاجعه ختم می شود. به آینده ای که رشد طبیعی افزایش یافته و جمعیت مردم از گرسنگی می میرند. برای اجتناب از این فاجعه Malthus خودداری اخلاقی را مطرح کرد که طی آن انسان ها دیر ازدواج کنند و تنها زمانی این کار را انجام دهند که می توانند به لحاظ اقتصادی خانواده را ساپورت کنند.

مطالعات Malthus درباره ی رشد طبیعیِ جمعیت تحقیقی بود که هرگز پیش از این به صورت سیستمی مورد مطالعه قرار نگرفته بود. مقاله ی Essay on Principle of Population او به عنوان یک مدرک تاریخی ارزشمند باقی ماند. اگرچه نتایجی که بدست آورد نه کاملا درست بود و نه کاملا غلط. او پیش بینی کرد که در طی 200 سال جمعیت مردم به 256 بیلیون می رسد اما در آن زمان عرضه ی غذا فقط 9 بیلیون نفر را ساپورت می کند. یک بخش مهمی از جمعیت فقیر و گرسنه باقی می مانند اما میزان قحطی هرگز به 96 درصدی که Malthus مطرح کرد نمی رسد.

نتایجی که Malthus درباره ی رشد طبیعی بدست آورد، با توجه به فاکتورهایی که در نظر نگرفت، دقیقا درست نبود. مهم ترین آن ها پدیده ای بود که به زودی توسط داروین مطرح شد. این پدیده بیان می کرد که مردم با یکدیگر در رقابت هستند، یک جنگ برای زنده ماندن و رفتن به جهان طبیعت و کنکاش کردن ِ آنچه پنهان است، مناسب ترین راه نجات می باشد.

 

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)