زیان غافلگیرکننده نوکیا در رقابت نفس‌گیر ۵G

  • توسط pooladmin
  • 24/08/2019
  • 0

شرکت تولیدکننده تجهیزات بی‌سیم نوکیا (Nokia Oyj) زیان غیرمنتظره‌ای را در گزارش مالی سه‌ماهه اول سال ۲۰۱۹ گزارش کرده است. این زیان، کار نوکیا را برای رسیدن به میزان سود هدفش در سال ۲۰۱۹ دشوارتر می‌کند و موجب کاهش ۱۱ درصدی سهام این تولیدکننده فنلاندی شده است؛ کاهشی که از ماه اکتبر سال ۲۰۱۷ تا کنون بیشترین میزان افت ارزش سهام نوکیا بوده است.
در حالی که نوکیا زیان گزارش کرده، رقیب سوئدی این شرکت یعنی Ericsson AB عملکردش را تقویت کرده است. هر دو این شرکت‌ها نیاز دارند به جذب مخاطب برای تجهیزات اینترنتی شبکه نسل پنجم با قیمت‌های پایین بپردازند به این امید که در آینده بتوانند فروش بیشتری به این مخاطبان داشته باشند.
نوکیا و اریکسن همچنین تلاش می‌کنند از مشکلاتی که برای رقیب چینی‌شان هوآوی پیش آمده استفاده کنند و به جمع‌آوری حداکثری مشتریان بپردازند. هوآوی تحت تاثیر این نگرانی که ممکن است تجهیزاتش جهت جاسوسی دولتی استفاده شود در چندین کشور جهان دچار محدودیت‌های مختلف شده است. اخیرا بریتانیا نیز قرار است به جمع کشورهای غربی بپیوندد که محدودیت‌های جدیدی را برای کسب و کار هوآوی وضع کرده‌اند.
گرچه باید در نظر داشت که چندین سال زمان می‌برد تا رقبای هوآوی بتوانند از مشکلات فعلی این شرکت استفاده کنند اما با این وجود هر سه این شرکت‌ها (نوکیا، اریکسن و هوآوی) در حال رقابت شدیدی برای عقد قراردادهای زودهنگام ۵G هستند؛ قراردادهایی که به این شرکت‌ها کمک می‌‎کند درآمدهای بلندمدت‌شان را تضمین کنند.

 

نوکیا

مایکل راتنن تحلیلگر موسسه ایندرس در این باره به اظهارنظر پرداخته و گفته است: نتایج فصل اول مالی واقعا ضعیف بود اما با تحویل تجهیزات ۵G در پایان سال نوکیا شرایط بهتری خواهد داشت و در سرازیری می‌افتد.
نوکیا پیش از این اعلام کرده که هزینه‌ها در حوزه شبکه ۵G در نیمه دوم سال جاری تاثیر خود را نشان می‌دهند. مدیرعامل این شرکت راجیو سوری اعلام کرده که رقبا در مراحل اولیه عرضه تجهیزات ۵G از نظر تبلیغاتی تهاجمی‌تر عمل کرده‌اند.
به گفته سوری این اتفاقات در شرایطی رخ داده که برخی از مشتریان در سایه نگرانی‌های جدید امنیتی در حال ارزیابی مجدد فروشندگان هستند و همین موضوع باعث فشار کوتاه مدتی شده که می‌تواند یک فرصت بلند مدت باشد. به گفته مدیرعامل نوکیا عملکرد ضعیف فصل مالی اول این شرکت چندان تعجب‌برانگیز نیست چرا که اکوسیستم ۵G هنوز در حال پخته‌شدن است و با رشد این بخش فرصت‌های نوکیا نیز افزایش خواهد یافت.
ظاهرا بخشی از این مشکلات هم به دلیل محقق‌نشدن فروش نرم‌افزارهای ۵G بوده که بنا به گفته مدیرعامل این شرکت «طوفانی است که فروکش خواهد کرد». در گزارش شرکت نوکیا زیان عملیاتی ۵۹ میلیون یورویی (۶۶ میلیون دلاری) گزارش شده در حالی که پیش‌بینی می‌شد سود متوسط ۲۸۲.۷ میلیون یورویی برای این شرکت محقق شود.
در این گزارش پیش‌بینی یک ساله نوکیا مبنی بر ۲۵ تا ۲۹ سنت یورو به ازای هر سهم تکرار شده است. براساس آنچه در گزارش اعلام شده حدودا ۲۰۰ میلیون دلار یورو از مبلغ خالص فروش این شرکت مربوط به تحویل تجهیزات ۵G در آمریکای شمالی است که تماما تا پایان سال ۲۰۱۹ خود را در گزارش‌های مالی شرکت نشان خواهند داد.

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)