حقایقی در مورد شرکت تسلا که شاید تابحال نشنیده‌اید

  • توسط pooladmin
  • 03/05/2019
  • 0
شرکت تسلا

از زمانیکه شرکت تسلا (Tesla) (برگرفته از نام نیکلا تسلا، مخترع برجسته قرن بیستم) اولین رودستر اسپورت دنیا را در سال 2008 تولید کرد، شرکت تسلا موتورز و مدیرعامل آن، الون ماسک (Elon Musk) به عنوان نمادهایی از تکنولوژی و نوآوری بر سر زبان‌ها افتادند. حال با همکاری با سازمان‌های عظیمی چون PepsiCo، Wal-Mart و Anheuser-Busch InBev در خصوص تولید کامیون‌های برقی نیمه خودکار، تسلا وارد عرصه جدیدتری شده است.

درحالیکه خودروسازان بزرگی چون فورد موتورز و جنرال موتورز که به تازگی خط تولید خودروهای برقی را به عنوان بخشی از سبد محصولاتشان راه‌اندازی کرده‌اند، اما تسلا به این دلیل که فقط بر روی تولید خودروهای برقی تمرکز کرده است، از شهرت بالاتری برخوردار است. با این حال هر چه جلوتر می‌رویم، رقابت در حوزه خودروهای برقی افزایش می‌یابد و همین عامل باعث شده است که تسلا در چند سال اخیر با مشکلات فراوانی در زمینه تولید مواجه شده و به دلیل کاهش نقدینگی میزان تولیدات آن پایین بیاید. طبق گزارش تسلا، این شرکت برای آنکه بتواند به روند سوددهی خود ادامه دهد، مجبور بود در سه ماهه دوم 2018، 7000 خودرو در هفته و یا بعبارتی 350،000 خودرو در سال تولید کند. اما این شرکت در سه ماهه سوم 2018 از پس این امر بر نیامد و نهایتاً توانست 4،300 دستگاه را در هفته تولید کند، اما با اینحال در سال 2018، 6.8 میلیارد دلار درآمد این شرکت تخمین زده شد که 2.9 میلیارد دلار از مقدار مشابه سال 2017 بالاتر بود.

تسلا چهارمین کسب‌وکار فناوری بزرگ ماسک است که پس از شرکت‌های موفقی چون Zip2، PayPal Corporation و SpaceX تأسیس شد. شاید افراد زیادی داستان تسلا را شنیده باشند اما مواردی هم وجود دارند که شاید در مورد این شرکت تولید خودروهای برقی و رهبر آن نشنیده باشید. شما را دعوت می‌کنیم تا ادامه مطلب را مطالعه کنید:

 

1. تسلا در واقع توسط ماسک تأسیس نشده است

زمانیکه از تسلا و ماسک سخن به میان می‌آید، خیلی سخت است که این دو نام را از هم متمایز کنیم. با چنین ارتباط تنگاتنگی شاید اکثر افراد این فکر را پیش خود کنند که ماسک مؤسس این شرکت است، اما اگر راستش را بخواهید داستان به این شکل نیست.

Martin Eberhard و Marc Tarpenning تسلا را در سال 2003 تأسیس کردند. ماسک تا سال 2004 به این شرکت نپیوسته بود تا اینکه با مدیریت دور اول سرمایه‌گذاری شرکت، به عضویت هیئت مدیره تسلا درآمد. این حقیقت کمی پیچیده است زیرا شرکت در حاکمیت سازمانی خود ماسک را به عنوان بنیانگذار می‌شناسد. از اینرو Eberhard که برای سال‌ها هنوز نتوانسته بود با این موضوع کنار بیاید، در سال 2009 از ماسک به دلیل «تغییر تاریخ» شکایت کرد.

 

2. طراحی‌های شرکت تسلا اوپن سورس هستند

در 12 ژوئن 2014، تسلا مطلبی را در وبلاگ وب‌سایت تسلا منتشر کرد با این عنوان «تمام حق اختراعات ما به شما تعلق دارد». در آن مقاله، ماسک گفته بود که هدف اصلی‌اش ایجاد یک سیستم حمل‌ونقل پایدار برای تمام مردم زمین است و احساس می‌کرد که مخفی‌سازی حق اختراعات فناوری تسلا می‌تواند مانعی برای تحقق این هدف به حساب بیاید. در اصل منظور ماسک این بود که او می‌خواست دنیا در مسیر او حرکت کند، حتی اگر این کار به قیمت تسلا تمام می‌شد. هر کسی که زمان، منابع و انگیزه داشته باشد، می‌تواند با نقشه‌های تسلا اقدام به تولید خودروهای الکتریکی کند.

 

3. ماسک تنها دو روز را در دانشگاه عالی گذارند

ماسک در سال 1995 از دانشگاه پنسیلوانیا با مدرک کارشناسی ارشد در رشته فیزیک و اقتصاد فارغ‌التحصیل شد. در خلال تکمیل آن برنامه‌ها، به کالیفرنیا عازم شد تا کارش را در مقطع دکترای فیزیک در دانشگاه استنفورد آغاز کند. زیاد طول نکشید که ماسک به این نتیجه برسد که تحصیلات عالی به درد او نمی‌خورد. از این رو تنها پس از دو روز، استنفورد را ترک گفت و بر روی شرکت نرم‌افزاری خود، Zip2، تمرکز کرد.

 

4. مدل فروش تسلا در بسیاری از ایالت‌ها غیرقانونی است

مدل فروش مستقیم به مشتری تسلا که پیشتر استفاده می‌کرد در صنعت خودروسازی منحصربفرد است، اما در بسیاری از ایالت‌ها چنین مدل فروشی در واقع غیرقانونی به حساب می‌آید.

تا همین چند وقت پیش، تسلا هیچ نمایندگی فروشی نداشت. در عوض، نمایشگاه‌هایی را برای عرضه محصولات در نظر گرفته کرده بود تا مشتریان با دیدن برخی از محصولات از نزدیک، در مورد آپشن‌های آنها کسب اطلاعات می‌کردند. در چنین نمایشگاه‌هایی هیچ فروشنده‌ای حضور نداشت، به هیچ‌وجه امکان تست را نداشتید و حتی در بسیاری از موارد، پرسنلی که در این مکان‌ها مشغول به کار بودند قیمت را نیز اعلام نمی‌کردند. تنها روش خرید اتومبیل‌های تسلا این بود که به وب‌سایت آنها رفته، به صورت آنلاین سفارش دهید و منتظر باشید که خودرو به شما تحویل داده شود.

در اکثر ایالت‌های آمریکا قانون فروش به این شکل است که اگر می‌خواهید اتومبیلی بفروشید حتما باید این کار را از طریق نمایندگی‌های فروش معتبر انجام دهید. از آنجاییکه تسلا پیش از این هیچ فروشی از طریق نمایندگی‌ها نداشت، به هیچ‌وجه نمی‌توانست در چنین ایالت‌هایی به صورت مستقیم به مشتریان اتومبیل بفروشد و تنها به فروش آنلاین بسنده کرد. برخی از ایالت‌ها سعی کردند که در قوانینشان نسبت به این شکل از فروش کمی تخفیف قائل شوند و تسلا نیز شروع به فروش اتومبیل‌های خود در نمایشگاه‌ها و نمایندگی‌های خاص شد.

 

شرکت تسلا

5. برخی از مدل‌های تسلا دارای مدل دیوانه‌وار هستند

برخی از مدل‌های تسلا با موتور P85D، می‌توانند اتومبیل را وارد «حالت دیوانه‌وار» کرده و تمام قدرت ماشین را به صورت یکباره وارد موتور کنند تا اتومبیل به شتاب 3.2 ثانیه در 100 متر برسد. حال جالب است بدانید که اتومبیل‌هایی با مدل موتور P90D، دارای «حالت شگفت‌‌آور» هستند که با اقتباس از فیلم مورد علاقه ماسک یعنی “Spaceballs” در این اتومبیل تعبیه شده است.

 

6. الون ماسک هیچ حقوقی دریافت نمی‌کند

ماسک فردی نیست که نتواند امورات خود را بگذراند اما جالب است بدانید که او تابحال یک بار هم چک حقوق ماهیانه دریافت نکرده است. طرح حقوق پرداختی ماسک اخیراً تغییر کرد و تنها زمانیکه بتواند به اهداف خاص مالی دست پیدا کند می‌تواند مبلغ هنگفتی را دریافت کند. اگر شرکت بتواند به اهدافش برسد و برای مثال به میزان فروش 650 میلیارد دلاری دست پیدا کند، سهم الون ماسک از این مبلغ چیزی حدود 55.8 میلیارد دلار خواهد بود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)