مدل کسب و کار بر اساس حق امتیاز

  • توسط pooladmin
  • 20/02/2021
  • 0
مدل کسب و کار

هنگامی‌ که در خیابان رانندگی می‌کنید احتمالاً از کنار برندهای مطرحی همچون استارباکس عبور می‌کنید، بدیهی است که حق امتیاز یا فرانچایز در همه جا وجود دارد و به وضوح سودآور است. هم کارآفرینان مشتاق و هم صاحبان مشاغل مستقر که به دنبال توسعه فعالیت‌های خود هستند، می‌توانند با مدل کسب و کار حق امتیازی موفق شوند. اما چگونه می‌توانید تشخیص دهید که این روش گزینه مناسبی برای شماست؟ قبل از اینکه وقت و منابع خود را صرف تغییر مدل کسب و کار خود یا خرید امتیاز بهره برداری یک شرکت مستقر کنید، موارد اساسی گفته شده در این مطلب را در نظر داشته باشید.

مدل کسب و کار بر اساس حق امتیاز

حق امتیاز کسب و کار به چه معناست؟

فرانچایز فقط یک مدل تجاری نیست بلکه یک نوع رابطه است. هنگامی ‌که برای کسب و کار خود حق امتیاز می‌فروشید، نام، نشان و روش کار خود را به فرد یا گروه دیگری می‌دهید که به عنوان خریدار امتیاز شناخته می‌شود. خریدار امتیاز مبلغ ثابتی را به واگذار کننده حق امتیاز (شما) پرداخت می‌کند تا به شرکت شما بپیوندد و هر آنچه را که برای راه اندازی شعبه‌ای از کسب و کار شما مورد نیاز است بدست آورد. به نوبه خود، واگذار کننده حق امتیاز همۀ موارد از کمک به یافتن مکان تا متریال بازاریابی برند دار را به خریدار ارائه می‌کند. واگذار کننده حق امتیاز درصدی از درآمد فروش را خواهد گرفت و در ازای آن حق امتیاز دوره‌ای (ماهانه یا هفتگی) به خریدار امتیاز واگذار خواهد كرد.

بیشتر بدانید: با فرانچایز یا حق امتیاز بیشتر آشنا شوید

چرا باید حق امتیاز کسب و کار خود را واگذار کنید؟

کارآفرینانی که مشاغل مستقر دارند ممکن است برای افزایش سهم بازار یا دامنه جغرافیایی خود با سرعت نسبتاً بالایی وارد سیستم واگذاری حق امتیاز شوند. از دیگر مزایای واگذاری حق امتیاز در یک تجارت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

درآمد اضافی: پرداخت‌های حق امتیاز منبع اضافی درآمد را برای واگذار کننده حق امتیاز فراهم می‌کند.
رشد مقرون به صرفه: برند تجاری به بازارهای جدیدی گسترش می‌یابد در حالی که هزینه‌های جاری را خریدار امتیاز بر عهده دارد.
مدیران باانگیزه: خریدار امتیاز در موفقیت کسب و کار مشارکت مالی دارد بنابراین ممکن است بیشتر از یک مدیر حقوق بگیر انگیزه داشته باشد.

آیا واگذاری حق امتیاز کسب و کار شما حرکت درستی است؟

حتی اگر تجارت شما خوب پیش برود، واگذاری حق امتیاز مقوله‌ای نیست که بتوان به سادگی به آن وارد شد. مدل کسب و کار بر اساس حق امتیاز می‌تواند یک فرایند پیچیده و زمانبر باشد.
با در نظر گرفتن عوامل زیر تعیین کنید که واگذاری حق امتیاز راهی است که شما آماده ورود به آن هستید: آیا به جای واگذاری حق امتیاز باید چندین فروشگاه جدید باز کنید یا خیر؟ آیا زمان بندی انجام این کار مناسب است؟ آیا می‌توانید شهرت برند تجاری خود را بشکل مداوم حفظ کنید؟ آیا قادر به پشتیبانی مداوم خریدار حق امتیاز هستید؟
در اینجا نحوه بررسی هر یک از این عوامل آورده شده است.

۱. باز کردن چندین فروشگاه در مقابل واگذاری حق امتیاز

هنگامی‌ که برای رشد تجارت خود آماده هستید بدیهی است که واگذاری حق امتیاز تنها گزینه پیش رو نیست. بسیاری از کارآفرینان معتقدند که باز کردن چندین مکان که در آن مالکیت خود را حفظ می‌کنند برای آنها منطقی‌ترین انتخاب است.
گسترش شرکت برخلاف واگذاری حق امتیاز، ممکن است بهترین گزینه برای صاحبان مشاغلی باشد که:
• می‌توانند چندین مکان را به تنهایی تأمین مالی و اداره کنند.
• ترجیح می‌دهند همۀ جنبه‌های تجارت را خود مدیریت کنند.
• می‌خواهند تمام سود حاصل از تجارت را برای خود حفظ کنند.
• ترجیح می‌دهند با سرعت کمتری رشد کنند تا گسترش کمپانی را بهتر مدیریت کنند.
• به انعطاف پذیری برای ایجاد تغییرات در شیوه‌های کاری خود در هر زمان نیاز دارند.
واگذاری حق امتیاز برای صاحبان مشاغلی مناسب‌تر است که می‌خواهند:
• در عملیات روزمره مکان‌های جدید کمتر مشارکت داشته باشند.
• رشد سریعتر را تجربه کنند.
• در مناطق یا کشورهای جدید گسترش یابند.
• سرمایه گذاری کمتری برای مکان‌های جدید انجام دهند زیرا خریداران امتیاز به هزینه‌های مرتبط با یافتن مکان، نیروی کار و مسائل اداری رسیدگی می‌کنند.
با تمام این موارد حتی زمانی که هدف نهایی شما واگذاری حق امتیاز است باز کردن مکان دوم روش خوبی برای آزمایش مدل کسب و کار بوده و می‌تواند یک گام مقدماتی مفید در راه واگذاری حق امتیاز باشد.

چه مواردی را باید در نظر گرفت:
قبل از اینکه تصمیم نهایی خود را بگیرید بهتر است:
• به سبک مدیریتی خود فکر کنید. چقدر حاضرید کنترل امور را با دیگران به اشتراک بگذارید؟
• تعیین کنید که می‌خواهید با چه سرعتی رشد کنید و می‌خواهید به کدام بازارها گسترش یابید. هرچه علاقمند به باز کردن مکان‌های بیشتری باشید واگذاری حق امتیاز منطقی‌تر خواهد بود.
• وضعیت مالی خود را بررسی کنید و تصمیم بگیرید که کدام گزینه واقعاً برای شما مناسب است.

۲. زمان بندی

کسب و کارهایی که از نظر اقتصادی عملکرد خوبی دارند، کاندیداهای خوبی برای واگذاری حق امتیاز هستند. اما شاخص‌های مهم دیگری نیز وجود دارد که نشان می‌دهد زمان مناسب جهش فرا رسیده است:
• افراد مختلفی به سراغ شما می‌آیند و از حق امتیاز می‌پرسند: اگر کمپانی شما نام خود را بر سر زبان‌ها انداخته باشد، ممکن است دریابید که کارآفرینان به همان اندازه که مشتری محصولات یا خدمات شما هستند به ارزش برندتان علاقمند هستند. هنگامی‌که افراد در مورد فرصت‌های واگذاری حق امتیاز سوال می‌کنند، نشانه خوبی است که می‌توانید در آینده به واگذاری حق امتیاز خود فکر کنید.
• در حال سود سازی هستید: هنگامی ‌که کسب و کارتان از نظر مالی عملکرد خوبی ندارد اما شاهد افزایش مداوم سود و رشد مشتری هستید، منطقی است که به فکر واگذاری حق امتیاز باشید. سودآوری و چشم انداز موفقیت مداوم باعث جذب علاقمندی خریداران حق امتیاز خواهد شد.
• مردم مناطق یا کشورهای دیگر به محصولات یا خدمات شما علاقمند هستند: آیا مصرف کنندگان خارج از منطقه جغرافیایی‌تان خواستار محصولات یا خدمات شما هستند؟ این علاقه ممکن است نشانه اتفاقی مهم باشد. به عنوان یک واگذار کننده حق امتیاز، مدل کسب و کارتان باید در مناطق دیگر کار کند. گرچه علاقه به بازار خارج تضمینی برای موفقیت نیست، اما اگر امیدوارید به موفقیت برسید وجود تقاضا برای کسب و کار شما در بازارهای دیگر اهمیت بسیاری دارد.

چه مواردی را باید در نظر گرفت:
اگرچه آمادگی ذهنی و انگیزه برای ورود به سیستم واگذاری حق امتیاز شاخص مهمی است، اما صرفاً واگذاری حق امتیاز برای تغییر مدل کسب و کار کافی نیست.
بهتر است بر روی سه شاخص بالا تمرکز کنید که تا حدودی نشان می‌دهد مدل تجاری واگذاری حق امتیاز قابل دوام و پایدار است.

برندینگ

۳. برندینگ یکپارچه

برند شما که شامل لوگو، رنگ شرکت، زبان مورد استفاده و عناصر طراحی گرافیکی است مجموعه‌ای از انتظارات را برای مشتریان ایجاد می‌کند. به عنوان مثال، وقتی علامت هرتز Hertz (موسسه کرایه خودرو) را در خارج از ساختمانی می‌بینید فوراً می‌دانید که چه خدماتی ارائه می‌شود و انتظار می‌رود سطح خاصی از کیفیت را بر اساس تجربیات گذشته، یا صرفاً براساس این واقعیت که هرتز یک برند شناخته شده است، داشته باشید.
هنگامی‌که شرکت شما موفق است، دیدن لوگوی کمپانی در ویترین فروشگاه‌ها یا لباس فرم پرسنل باعث می‌شود که مشتریان آینده به کیفیت محصولات یا خدمات ارائه شده اعتماد کنند. مدل واگذاری امتیاز براساس این اعتماد بنا شده است، بنابراین بسیار مهم است که خریدار حق امتیاز اطمینان حاصل کند برند کمپانی در تمام شعبات یکپارچه است. این مهم ممکن است به این معنی باشد که شما بایستی موارد زیر را ارائه دهید:

لباس فرم دارای برند: اگر کارمندان ملزم به پوشیدن لباس فرم باشند، همه این لباس‌ها باید دارای لوگو و رنگ یکسان بوده و روی لباس‌های یکسانی چاپ شوند.
محصولات تبلیغاتی: هر نوع تی شرت، خودکار، بطری آب یا کالاهای برند دار دیگری که شرکت شما برای اهداف تبلیغاتی می‌فروشد یا استفاده می‌کند باید در اختیار شرکت‌های دارای حق امتیاز قرار گیرند.
موارد چاپی بازاریابی: کارت پستال، کارت ویزیت، بروشور، کاتالوگ و سایر مواد چاپی باید دارای طرح، رنگ و لوگوی استاندارد باشند.
پرونده‌های برند: فونت‌ها و لوگوهای شرکت باید در بین شعبات توزیع شوند به طوری که آنها بتوانند نشانه‌های تبلیغاتی، ایمیل، وب سایت و هر نوع تبلیغات مرتبطی را ایجاد کنند.

چه مواردی را باید در نظر گرفت:
برای اطمینان از مطابقت هر یک از خریداران امتیاز با استانداردهای برند، کمپانی بایستی برای ایجاد دستورالعمل‌های برندینگ وقت بگذارد و فرایندی را ایجاد کند تا دارندگان حق امتیاز یا کالاهای مناسب دارای برند را سفارش دهند یا به تنهایی آنها را بر اساس استاندارد واحد تولید کنند. همچنین باید شرکتی را پیدا کنید که بتواند نیازهای خاص طراحی و برند شما را برآورده کند.

۴. پشتیبانی مداوم

وقتی صحبت از توافق نامه حق امتیاز است نمی‌توانید آن را تنظیم کرده و فراموش کنید. اگرچه نیازی به مدیریت روزمره کسب و کار خریداران امتیاز خود نخواهید داشت، اما همچنان باید رابطه مستمری با آنها داشته باشید. شما بعنوان یک واگذار کننده حق امتیاز مسئولیت:
• مساعدت در انتخاب مکان: به خریدار حق امتیاز در مورد نوع مکانی که باید به دنبال آن باشد اطلاعات می‌دهید.
• به اشتراک گذاشتن تخصص خود و ارائه پشتیبانی: باید تمایل داشته باشید و در دسترس باشید تا در زمینه‌های فنی، عملیاتی، حسابداری، اداری و منابع انسانی، دارنده حق امتیاز را راهنمایی کنید.
• آموزش و اطمینان از درک دارنده حق امتیاز نسبت به سیستم اجرایی: باید در مورد کلیه قوانین و روش‌های استاندارد توضیحات مفصلی را به دارنده امتیاز ارائه کنید.
• راهنمایی جهت بازاریابی و تبلیغات: باید مواد بازاریابی سازگار با برند و رهنمودهایی را برای ایجاد مواد تبلیغاتی خاص آن شعبه و همچنین دستورالعمل‌هایی در مورد نحوه برخورد با تبلیغات محلی ارائه کنید.

چه مواردی را باید در نظر گرفت:
قبل از اینکه در مورد واگذاری حق امتیاز کسب و کارتان تصمیم بگیرید از خود بپرسید که آیا وقت کافی دارید تا به طور مداوم از دارندگان امتیاز پشتیبانی کنید؟ آیا آمادگی ایجاد تغییر در نحوه مدیریت کسب و کار شخصی خود برای پذیرش مسئولیت‌های جدید را دارید؟

5 نکته برای یادگیری از یک کسب و کار ناموفق

آیا خریدن حق امتیاز حرکت درستی برای شماست؟

یک تجارت موفق، خصوصاً مشاغلی که چندین سال از رونق آنها می‌گذرد دارای یک مدل تجاری اثبات شده هستند. برخی از کارآفرینان به جای اینکه یک شرکت را از ابتدا راه اندازی کنند، خرید یک حق امتیاز را انتخاب می‌کنند و این مدل به آنها امکان می‌دهد که با برند شناخته شده‌ای رشد کنند و از آن کسب و کار برنده برای از بین بردن شک و تردیدهای ناشی از راه اندازی یک بیزینس جدید استفاده ‌کنند.
به عنوان یک فرد مشتاق به راه اندازی کسب و کار، خرید یک حق امتیاز آسان‌ترین مسیر به نظر می‌رسد. اما خرید حق امتیاز تضمینی برای موفقیت نیست و مانند اداره هر کسب و کاری چالش‌هایی را نیز به همراه دارد.
با در نظر گرفتن هزینه‌های شیوه مدیریت حق امتیاز، اشتیاق کارآفرینی خود و محدودیت‌های عملیاتی که معمولاً بخشی از این مدل کسب و کار هستند، تعیین کنید که آیا خرید حق امتیاز برای شما مناسب است یا نه.

۱. هزینه

برای خرید حق امتیاز و همچنین تداوم استفاده از حق امتیاز باید هزینه‌ای را پرداخت کنید. اما این موارد تنها هزینه‌های مربوط به واگذاری حق امتیاز نیست. ممکن است مجبور شوید هزینه‌های حقوقی، حسابداری، بازاریابی و موجودی کالا را پرداخت کنید. همچنین باید قبل از سودآوری کسب و کار در مورد هزینه‌های ساخت، خرید لوازم و میزان سرمایه مورد نیاز خود فکر کنید.

چه مواردی را باید در نظر گرفت:
قبل از خرید حق امتیاز از خود بپرسید آیا می‌توانید هزینه‌های جاری را مدیریت کنید. دریابید که هزینه‌های مربوط به فرانچایز چقدر است و وضعیت مالی خود را ارزیابی کنید.

۲. سابقه واگذار کننده حق امتیاز

چشم انداز خرید یک حق امتیاز موفق هیجان انگیز است. اما نمی‌توانید اجازه دهید یک برند معتبر چشم شما را نسبت به واقعیت کار با یک صاحب امتیاز خاص کور کند. به عنوان بخشی از تحقیقات خود، باید تا آنجا که می‌توانید در مورد واگذار کننده حق امتیاز اطلاعات کسب کنید از نحوه کار تا ارقام فروش حق امتیاز.

چه مواردی را باید در نظر گرفت:
• نظرات خریداران حق امتیاز: با خریداران حق امتیاز مد نظر خود تماس بگیرید و ببینید که آنها چه تجربیاتی در این زمینه دارند و چه می‌گویند. آیا آنها این کار را توصیه می‌کنند؟ با چه موانعی روبرو شده‌اند؟ چه مدت طول کشید تا سودآور شوند؟
• نوع پشتیبانی ارائه شده: شما مجبور نیستید با چالش‌های ناشی از مالکیت حق امتیاز به تنهایی مواجه شوید. اما امتیاز دهندگان مختلف درجات مختلفی از پشتیبانی را ارائه می‌دهند. دریابید که فرانچایز کننده احتمالی چه امتیازاتی را به شما ارائه می‌دهد و سپس تصمیم بگیرید.
• سوابق قبلی: یافتن اطلاعاتی مانند مدت زمان فعالیت یک شرکت و میانگین میزان موفقیت شرکت‌های دارای حق امتیاز به شما کمک می‌کند تا در این زمینه تصمیم درستی بگیرید.

۳. تعقیب اشتیاق خود

راه اندازی و اداره یک کسب و کار به هر مدلی که باشد زمان، هزینه و انرژی ذهنی زیادی لازم دارد. اشتیاق همان چیزی است که شما را از شرایط دشوار عبور می‌دهد و سرمایه گذاری را ارزشمند خواهد کرد. برای خرید امتیاز کی اف سی KFC نیازی نیست که به مرغ علاقمند باشید، اما باید به این مدل کسب و کار علاقمند باشید. شاید شما یک مدیر و تیم ساز با استعداد باشید و لذت را در آن پیدا کنید. اگر به دنبال علاقمندی خود نباشید احتمالاً مسیر درستی را در پیش نگرفته‌اید.

چه مواردی را باید در نظر گرفت:
• برتری شما در کجاست؟ صاحب امتیاز باید سخت کوش، پرانرژی، دارای روابط عمومی عالی، سازگار و قادر به درک امور اقتصادی یک تجارت باشد. نقاط قوت خود را ارزیابی کنید تا ببینید آیا برای این نوع کارها مناسب هستید یا خیر.
• چه چیزی شما را به هیجان می‌آورد؟ خواه این صنعتی باشد که در آن کار می‌کنید، شرکتی که در آن کار می‌کنید یا کسب و کاری است که اداره می‌کنید، در هر صورت کاری که انجام می‌دهید باید شما را هیجان زده کند.

۴. محدودیت‌های تجاری

ممکن است به عنوان خریدار امتیاز مجالی برای نوآوری داشته باشید، اما بایستی به دستورالعمل‌ها و قوانین برند پایبند باشید. اگر می‌خواهید این آزادی را داشته باشید که با رویکرد خود در بازاریابی، فعالیت‌های تجاری و تجربه مشتری فعالیت کنید، بهتر است شرکت خود را تأسیس نمایید.

چه مواردی را باید در نظر گرفت:
دستورالعمل‌ها و فرایندهای شرکت را مرور کنید. آیا احساس محدودیت در این قوانین دارید؟ یا فکر می‌کنید می‌توانید در ساختار حق امتیازی پیشرفت کنید؟ از سایر دارندگان حق امتیاز بپرسید که چگونه پروتکل منتقل شده توسط واگذار کننده حق امتیاز مد نظر را مدیریت کرده‌اند.

آیا مدل کسب و کار حق امتیازی برای شما مناسب است؟

مدل کسب و کار حق امتیازی پیچیدگی‌های بسیاری را به همراه دارد. مثلاً به عنوان یک واگذار کننده حق امتیاز شما باید بخش جدیدی از شرکت خود را توسعه دهید که صرفاً به حمایت از دارندگان حق امتیاز اختصاص دارد. به عنوان خریدار حق امتیاز باید به سیستمی ‌متعهد بمانید که احتمالاً نتیجه فوری در بر نخواهد داشت. اما اگر وقت کافی را صرف کرده و خود را برای سفر آماده کنید، متوجه می‌شوید که مدل حق امتیازی می‌تواند سودآور و راهی عالی برای رشد کسب و کارتان باشد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)