کیف پول‌های دیجیتال جهت ذخیره بیت کوین

  • توسط pooladmin
  • 19/02/2021
  • 0
بیت کوین

پس از رسیدن به اوج قیمت در اواخر سال ۲۰۱۷ و متعاقباً از بین رفتن محبوبیت، ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین با رشد چشمگیر دیگری در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ روبرو شده و از بالاترین سطوح قبلی خود عبور کرده‌اند. همزمان با رخ دادن این اتفاق تعداد هک‌های افشا شده نیز افزایش یافته است. با توجه به اینکه بسیاری از سرمایه گذاران در این سیستم تازه وارد هستند و ممکن است ندانند چگونه سرمایه‌های خود را ایمن نگه دارند، هکرها راه‌های ابتکاری جهت سرقت ابداع کرده‌اند. برخی از برجسته‌ترین روش‌های سرقت‌ آنهایی بوده‌اند که در معرض دید عموم قرار گرفته‌اند: برخی از هک‌ها به طور آشکار انتقال توکن‌های از یک کیف پول به کیف پول دیگر را تغییر مسیر می‌دهند. قربانیان می‌بینند که توکن‌های آنها دزدیده می‌شود و هیچ کاری نمی‌توانند در این زمینه انجام دهند.

کیف پول‌های دیجیتال جهت ذخیره بیت کوین

کیف پول دیجیتال

همانطور که پول نقد یا کارت را در کیف پول فیزیکی نگهداری می‌کنیم، بیت کوین نیز در کیف پول دیجیتال ذخیره می‌شود. کیف پول دیجیتال می‌تواند مبتنی بر سخت افزار یا وب باشد. کیف پول همچنین می‌تواند بر روی یک دستگاه تلفن همراه یا روی دسکتاپ رایانه قرار داشته باشد، یا با چاپ کلیدهای خصوصی و آدرس‌های دسترسی بر روی کاغذ بشکل ایمن نگهداری شود. اما آیا هیچ کدام از این کیف پول‌های دیجیتال واقعاً ایمن هستند؟ پاسخ به این امر به نحوه مدیریت کیف پول توسط کاربر بستگی دارد. هر کیف پول حاوی مجموعه‌ای از کلیدهای خصوصی است که بدون آن صاحب بیت کوین نمی‌تواند به ارز دسترسی پیدا کند. بزرگترین خطر در امنیت بیت کوین این است که کاربر کلید خصوصی را گم کند یا کلید به سرقت برود. بدون کلید خصوصی، کاربر دیگر هرگز بیتکوین خود را نمی‌بیند. علاوه بر گم کردن کلید خصوصی، کاربر همچنین می‌تواند بیت کوین خود را با عملکرد ناقص کامپیوتر (خراب شدن هارد دیسک)، با هک شدن یا گم کردن فیزیکی رایانه‌ای که کیف پول دیجیتال در آن قرار دارد هم از دست بدهد.
در این مطلب برخی از بهترین روش‌های ذخیره سازی ایمن بیت کوین را بررسی خواهیم کرد.

کیف پول گرم

کیف پول آنلاین به عنوان کیف پول «گرم» نیز شناخته می‌شود. کیف پول گرم کیف پول‌هایی هستند که روی دستگاه‌های متصل به اینترنت مانند رایانه، تلفن یا تبلت کار می‌کنند. این ویژگی می‌تواند آسیب پذیری ایجاد کند زیرا این کیف پول‌ها کلیدهای خصوصی سکه‌های شما را در این دستگاه‌های متصل به اینترنت تولید می‌کنند. اگرچه کیف پول گرم می‌تواند راهی برای دستیابی سریع و راحت به دارایی خود و انجام تراکنش باشد اما از امنیت کافی برخوردار نیست.
این امر ممکن است دور از ذهن به نظر برسد، اما افرادی که از اقدامات امنیتی کافی هنگام استفاده از این کیف پول‌های گرم بهره نمی‌برند ممکن است گرفتار سارقین شوند. این اتفاق نادر نیست و می‌تواند به طرق مختلفی اتفاق بیفتد. به عنوان مثال صحبت در یک انجمن عمومی ‌مانند ردیت Reddit در مورد مقدار بیت کوین ذخیره شده خود در یک کیف پول گرم در حالی که از اقدامات امنیتی کمی‌ استفاده می‌کنید عاقلانه نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: ماجرای رشد ارزش سهام گیم استاپ و کاربران ردیت

این کیف پول‌ها برای مقادیر کمی ‌ارز رمزنگاری شده استفاده می‌شوند. می‌توانید کیف پول گرم را به یک حساب جاری تشبیه کنید. عقل مالی متعارف می‌گوید فقط مقدار اندکی پول را در یک حساب جاری نگه دارید در حالی که قسمت عمده باید در حساب‌های پس انداز یا حساب‌های سرمایه گذاری باشد. همین موضوع را می‌توان به کیف پول‌های گرم نیز تعمیم داد. کیف پول‌های گرم شامل کیف پول‌های موبایلی، دسک تاپ، وب و بیشتر صرافی هستند.
در اینجا توجه به این نکته مهم است که نگه داشتن رمز ارز در کیف پول صرافی همانند نگه داشتن آن در کیف پول شخصی نیست. کیف پول‌های صرافی حساب‌های امانی هستند که توسط صرافی ارائه می‌شوند. کاربر این نوع کیف پول، دارنده کلید خصوصی ارز رمزنگاری شده در این کیف پول نیست.
اگر اتفاقی نظیر هک شدن صرافی یا به خطر افتادن حساب رخ دهد، ارز شما از بین می‌رود. صرافی‌های ارز دیجیتال بیمه SIPC یا FDIC را ارائه نمی‌کنند و از این رو ذخیره امن ارزهای رمزپایه از اهمیت ویژه‌ای برای خریدار برخوردار است. عبارت «کلید شما نیست، سکه شما نیست» مفهومی ‌است که به شدت در فروم‌های ارزهای رمزپایه تکرار شده است. همانطور که قبلا ذکر شد، نگه داشتن مقادیر زیادی ارز رمزنگاری شده در هر کیف پول گرمی به خصوص یک حساب صرافی عاقلانه نیست. در عوض، پیشنهاد می‌شود که قسمت عمده ارز را به کیف پول شخصی «سرد» خودتان انتقال دهید. حساب‌های صرافی شامل کوین بیس Coinbase، گمینی Gemini، بایننس Binance و بسیاری دیگر است.
از آنجا که این کیف پول‌ها به اینترنت متصل هستند در معرض حملات بالقوه هکرها قرار دارند اما در مقابل برای توانایی انجام سریع تراکنش‌ها یا تبادل ارزهای رمزپایه بسیار مفید هستند.

بیتکوین

کیف پول سرد

نوع بعدی کیف پول و مطمئن‌ترین گزینه برای نگهداری، کیف پول سرد است. ساده ترین توصیف کیف پول سرد، کیف پولی است که به اینترنت متصل نباشد و بنابراین خطر هک شدن بسیار کمتر است. از این کیف پول‌ها می‌توان به عنوان کیف پول آفلاین یا کیف پول سخت افزاری نیز یاد کرد.
این کیف پول‌ها آدرس و کلید خصوصی کاربر را روی ابزاری ذخیره می‌کنند که به اینترنت متصل نیست و معمولاً همراه با نرم افزاری است که به طور موازی کار می‌کند تا کاربر بتواند پورتفوی خود را بدون به خطر انداختن کلید خصوصی خود مشاهده کند.
شاید مطمئن‌ترین راه برای ذخیره آفلاین رمز ارزها استفاده از کیف پول کاغذی باشد. کیف پول کاغذی یک کیف پول سرد است که می‌توانید از طریق وب سایت‌های خاصی آن را تولید کنید. در این روش کلیدهای عمومی ‌و خصوصی‌ای که تولید می‌شود روی کاغذ چاپ می‌کنید. امکان دستیابی به ارز رمزنگاری شده در این آدرس‌ها تنها در صورت داشتن آن تکه کاغذ امکان پذیر است. بسیاری از افراد این کیف پول‌های کاغذی را لمینیت می‌کنند و آنها را در صندوق‌های امانات بانک و یا در یک گاو صندوق خانگی نگهداری می‌کنند. کیف پول‌های کاغذی به غیر از یک تکه کاغذ و خود بلاکچین، هیچ رابط کاربری متناظری ندارند.
کیف پول سخت افزاری معمولاً یک دستگاه درایو یو اس بی است که کلیدهای خصوصی کاربر را به صورت ایمن ذخیره می‌کند. این مدل مزایای جدی نسبت به کیف پول گرم دارد زیرا ویروسهایی که ممکن است در رایانه وجود داشته باشند بر آن اثر ندارند. کلیدهای خصوصی هرگز با رایانه متصل به شبکه یا نرم افزار بالقوه آسیب پذیر متصل نمی‌شوند. این دستگاه‌ها معمولاً منبع باز هستند و به جامعه کاربران اجازه می‌دهند تا ایمنی آن را تعیین کنند نه اینکه شرکتی اعلام کند که استفاده از آن بی خطر است.

کیف پول سرد امن‌ترین روش برای ذخیره بیت کوین یا سایر ارزهای رمزپایه است. در بیشتر موارد، برای راه اندازی آنها کمی ‌دانش بیشتر لازم است. برای هر فردی که علاقمند به داشتن ارز رمزپایه است ضروری است که در مورد ذخیره سازی ایمن و مفاهیم کیف پول گرم و سرد اطلاعات لازم را کسب کند.

استخراج بیت کوین چیست؟

سکه‌های فیزیکی

خدماتی که به سرمایه گذاران بیت کوین اجازه می‌دهد بیت کوین فیزیکی خریداری کنند در حال کاهش است. معمولاً سکه‌ای که خریداری می‌کنید دارای برچسب ضد دستکاری است و مقدار بیتکوین از پیش تعیین شده را پوشش می‌دهد. برای خرید سکه فیزیکی علاوه بر قیمت بیتکوین بایستی هزینه توزیع کننده و حمل را نیز پرداخت کنید.

کیف پول‌های دیجیتال

سایر اقدامات احتیاطی امنیتی

پشتیبان گیری یا بک آپ

از کیف پول بیت کوین خود بصورت منظم بک‌آپ تهیه کنید. در صورت خرابی رایانه، ممکن است سابقه پشتیبان گیری منظم تنها راه بازیابی ارز در کیف پول دیجیتال باشد. از تمام فایل‌های wallet.dat پشتیبان تهیه کرده و سپس نسخه پشتیبان را در چندین مکان امن (مانند فلش مموری، هارد اکسترنال و سی دی) ذخیره کنید. علاوه بر این یک رمز عبور قوی روی فایل پشتیبان قرار دهید.

بروز رسانی نرم افزار

نرم افزار خود را به روز نگه دارید. کیف پول نرم افزاری بیت کوینی که به روز نشده باشد می‌تواند هدفی سهل برای هکرها باشد. آخرین نسخه نرم افزار کیف پول دارای سیستم امنیتی بهتر و در نتیجه افزایش ضریب ایمنی بیت کوین است. اگر نرم افزار با آخرین اصلاحات امنیتی و پروتکل‌ها به روز شود می‌توانید از یک بحران بزرگ فرار کنید. دستگاه تلفن همراه یا سیستم عامل‌ها و نرم افزارهای رایانه‌ای خود را به طور مداوم به روز کنید تا بیت کوین‌های شما ایمن‌تر شوند.

فرآیند چند امضایی

مفهوم چند امضایی اخیراً محبوبیت خاصی کسب کرده است. این امر شامل تأیید تعدادی از افراد (مثلاً ۳ تا ۵) برای انجام تراکنش است. بنابراین خطر سرقت محدود می‌شود زیرا یک کنترل کننده یا سرور نمی‌تواند به تنهایی تراکنش‌ها را صورت دهد (به عنوان مثال ارسال بیت کوین به آدرسی خاص یا برداشت بیت کوین). افرادی که می‌توانند تراکنش انجام دهند در ابتدا مشخص می‌شوند و هنگامی ‌که یکی از آنها بخواهد بیت کوینی خرج کند یا برای دیگری بفرستد نیاز به تأیید سایر افراد گروه دارد.

بیشتر بدانید: آشنایی صفر تا ۱۰۰ با اصول سرمایه گذاری در بیتکوین

نکات کلیدی

• کاربران می‌توانند بیت کوین و سایر رمزهای ارز رمزنگاری شده را در نتیجه سرقت، خرابی رایانه، از دست دادن کلیدهای دسترسی و موارد دیگر از دست بدهند.
• روش نگهداری سرد (یا کیف پول‌های آفلاین) یکی از ایمن‌ترین روش‌ها برای نگهداری بیت کوین است، زیرا دسترسی به این کیف پول‌ها از طریق اینترنت امکان پذیر نیست، اما کیف پول‌های گرم هنوز هم برای برخی از کاربران مناسب است.
• کسانی که به امن‌ترین روش ذخیره سازی علاقمند هستند بایستی از کیف پول سخت افزاری برای ذخیره طولانی مدت بیت کوین و ارز رمزنگاری شده خود استفاده کنند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)