آشنایی صفر تا ۱۰۰ با اصول سرمایه گذاری در بیتکوین

  • توسط pooladmin
  • 25/12/2020
  • 0
سرمایه گذاری در بیتکوین

بیتکوین یکی از بزرگترین و محبوب‌ترین ارزهای مجازی است که به آن ارزهای رمزپایه یا کریپتوکارنسی نیز می‌گویند. برخلاف ارزهای سنتی، مانند دلار آمریکا، ارزهای رمزپایه توسط دولت‌های مرکزی منتشر یا پشتیبانی نمی‌شوند. اگر علاقمند به یافتن بهترین روش سرمایه گذاری در بیتکوین هستید این مطلب را بخوانید.

آشنایی با اصول سرمایه گذاری در بیتکوین

بیتکوین چیست؟

برخلاف سهام و اوراق قرضه، بیتکوین توسط شرکت‌های سهامی عام منتشر نمی‌شود. بیتکوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که می‌تواند به صورت الکترونیکی از یک شخص به شخص دیگر در هر جای دنیا ارسال شود. این ارز با انتظار تبدیل شدن به یک ارز واقعی بین المللی و بدون ارتباط با هیچ دولت، بانک یا شرکتی توسعه یافته است.
هنگامی‌ که قیمت بیتکوین از حدود ۱ دلار در سال ۲۰۰۹ به حدود ۲۰ هزار دلار در اواخر سال ۲۰۱۷ رسید توجه همگان را به خود جلب کرد. پس از آن دچار افت شدیدی شد اما در سال ۲۰۲۰ به بالای ۲۰ هزار دلار بازگشت. این نوع حرکت قیمت باعث ایجاد علاقه در بین سرمایه گذاران می‌شود.

آنچه برای شروع سرمایه گذاری در بیتکوین نیاز دارید

متأسفانه نمی‌توان از طریق یک کارگزار سرمایه گذاری یا بانک سنتی در بیتکوین سرمایه گذاری کنید. سرویس دهنده‌های تخصصی امکان داد و ستد در ارزهای رمزپایه را ارائه می‌کنند. این بخش شامل صرافی‌های مبادله کننده ارزهای رمزنگاری شده و برخی از اپلیکیشن‌های سرمایه گذاری است.
شما باید صرافی یا اپلیکیشنی را برای خرید بیتکوین انتخاب کنید. همچنین باید کیف پولی را برای نگهداری آن برگزینید. هنگامی‌که کیف پول بیتکوین دارید و صرافی را انتخاب کرده‌اید، اطلاعات حساب بانکی خود را به صرافی بدهید. سپس می‌توانید داد و ستد را شروع کنید.
به خاطر داشته باشید که در برخی کشورها ممکن است مجبور شوید برای بیتکوین و سایر ارزهای رمزپایه‌ای که در اختیار دارید مالیات بپردازید.

چگونه کیف پول بیتکوین تهیه کنیم

هنگامی ‌که بیتکوین خریداری کردید، به مکانی برای ذخیره آن احتیاج دارید زیرا نمی‌توانید بیتکوین را به سادگی پول نقد در یک حساب کارگزاری یا یک حساب بانکی نگه دارید. شما ارز را در بستری خریداری می‌کنید که آن کریپتو را در دسترس قرار می‌دهد (یک صرافی). سپس ارز رمزنگاری شده خود را در آنچه به عنوان کیف پول دیجیتال شناخته می‌شود نگه می‌دارید.
کیف پول دیجیتالی بر دو نوع است: کیف پول سخت افزاری و کیف پول نرم افزاری.
۱- کیف پول نرم افزاری – گاهی اوقات از کیف پول نرم افزاری به عنوان کیف پول گرم یاد می‌شود. از طریق رایانه یا تلفن هوشمند خود می‌توانید به این کیف پول دسترسی پیدا کنید. برخی از صرافی‌ها نسخه مخصوص خود را ارائه می‌کنند، اما همچنین می‌توانید یکی از کیف پول‌هایی را که به شخص ثالثی وابستگی ندارد را داشته باشید.
۲- کیف پول‌های سخت افزاری – که بعضاً به آن کیف پول سرد نیز گفته می‌شود، یک وسیله ذخیره سازی فیزیکی را فراهم می‌کند. می‌توانید ارز رمزنگاری شده خود را بر روی دستگاهی بارگیری و ذخیره کنید که کاملاً قابل حمل است. کیف پول‌های سخت افزاری محبوب شامل لجر Ledger و ترزورTrezor هستند.
هر نوع کیف پولی، نرم افزاری یا سخت افزاری دارای مزایا و معایبی است. به عنوان مثال، کیف پول‌های نرم افزاری رایگان بوده و معاملات را سریع‌تر از آنچه با کیف پول سخت افزاری امکان پذیر است انجام می‌دهند. متأسفانه کیف پول‌های نرم افزاری از امنیت کمتری نسبت به کیف پول‌های سخت افزاری برخوردار هستند زیرا هکرها می‌توانند آنها را هدف قرار دهند.
کیف پول‌های سخت افزاری از امنیت بیشتری برخوردار هستند زیرا تمام وقت به اینترنت متصل نیستند. این کیف پول‌ها هزینه دارند، اگرچه اغلب کمتر از ۱۰۰ دلار قیمت دارند. همچنین به عنوان یک کالای فیزیکی، ممکن است کیف پول سخت افزاری را گم کنید.

بیتکوین

چگونه صرافی بیتکوین را انتخاب کنیم

بیتکوین در کدام بورس سهام داد و ستد می‌شود؟ جواب ساده است: هیچ کدام! در عوض، بیتکوین در صرافی‌های اختصاصی ارزهای رمزنگاری شده داد و ستد می‌شود.
برخی از صرافی‌های معروف عبارتند از:
کوین بیس Coinbase– اغلب بعنوان بهترین صرافی شناخته می‌شود. شما می‌توانید علاوه بر بیتکوین سایر ارزهای دیجیتال را نیز خریداری کرده و بفروشید. بیس کوین همانند بسیاری از صرافی‌های کریپتوکارنسی، کیف پول نرم افزاری رایگان ارائه می‌کند. همچنین کوین بیس به شما امکان معامله بین رمز ارزهای مختلف را می‌دهد.
کوین بیس پروCoinbase Pro – نسخه پیشرفته‌تری از کوین بیس است که برای معامله گران فعال‌تر طراحی شده است.
بایانس Biance- نسبت به سایر صرافی‌ها کارمزد معاملاتی کمتری دارد. این صرافی صدها جفت ارز معاملاتی مختلف بین ارزهای رمزپایه گوناگون را ارائه می‌کند. نکته منفی این است که واریز دلار آمریکا را قبول نمی‌کند. بنابراین باید از کارت اعتباری یا دبیت خود به جای حساب بانکی استفاده کنید.
بیسکBisq – برای تجارت فعال طراحی نشده است و هزینه‌های آن کمی‌ بیشتر از رقبای دیگر است. اما این یکی از معروف‌ترین صرافی‌های غیرمتمرکز است. اگر فقط بیتکوین معامله می‌کنید، می‌توانید یک حساب بانکی را بدون نیاز به ارائه مدارک دولتی به آن لینک کنید.
کراکنKraken – به شما امکان خرید و فروش بیتکوین را با استفاده از دلار آمریکا، یورو، دلار کانادا، پوند انگلیس و ین ژاپن می‌دهد. همچنین به شما امکان می‌دهد بین رمز ارز‌های مختلف معامله کنید. با این وجود کارت اعتباری یا دبیت را برای واریز وجه قبول نمی‌کند. این صرافی هم اساساً برای سرمایه گذاران پیشرفته‌تر ارزهای رمزپایه طراحی شده است.

چگونه حساب بانکی خود را با صرافی متصل کنیم

این یکی از جنبه‌های آسان سرمایه گذاری در بیتکوین است. شما در هنگام راه اندازی حساب بانکی خود را با صرافی جدید خود لینک می‌کنید. سپس از بانک خود پول را به صرافی منتقل کرده و بیتکوین خود را خریداری می‌کنید. در صورت تمایل بیتکوین را به کیف پول خود منتقل می‌کنید.

هشدار: هنگامی‌که از کیف پول نرم افزاری استفاده می‌کنید، فقط مقدار کمی ‌از پول را در کیف نگه دارید یرا هک کردن حساب امکان پذیر است.

نحوه ثبت سفارش

هنگامی‌ که یک حساب کاربری با صرافی ارز دیجیتال باز کرده و کیف پول دیجیتال خود را به آن متصل کردید (چه نرم افزاری باشد و چه سخت افزاری) می‌توانید سفارش گذاری خود را شروع کنید.
معمولاً با استفاده از ارز محلی خود بیتکوین را در صرافی خریداری می‌کنید. این فرآیند معمولاً آنی است و بی شباهت به خرید اوراق بهاداری مانند سهام و اوراق قرضه نیست.
بیتکوین‌های خریداری شده در حساب صرافی یا کیف پول دیجیتال شما ذخیره می‌شود. حال می‌توانید بیتکوین خود را با ارز محلی یا ارز دیجیتال دیگر مبادله کنید یا با بیتکوین خود از بازرگانان یا اشخاص ثالث خرید کنید. با این حال، تعداد بازرگانان و فروشندگانی که بیتکوین را به عنوان ابزار پرداخت قبول می‌کنند در حال حاضر نسبتاً محدود است.

بیتکوین

کارگزاری‌های خرید بیتکوین

علاوه بر صرافی‌ها، تعداد کمی ‌از کارگزاری‌های سرمایه گذاری یا با تعریف دقیق‌تر، اپلیکیشن‌های سرمایه گذاری نیز هستند که می‌توانید در همان پلتفرم همچون خرید سایر ابزارهای سرمایه گذاری اقدام به خرید ارزهای رمزینه کنید.

۱- وی بول WeBull

وی بول یک اپلیکیشن سرمایه گذاری مشابه رابین هود است که در آن می‌توانید بدون کارمزد اقدام به معامله کنید. در حال حاضر سبد آن شامل سهام، آپشن‌ها و ETF است. اما این شرکت به شما اجازه می‌دهد تا در لیست انتظار آن برای داد و ستد ارزهای رمزپایه ثبت نام کنید، سرویسی که انتظار می‌رود به زودی راه اندازی شود.

۲- رابین هود Robinhood

رابین هود یک اپ سرمایه گذاری است و در حال حاضر تنها کارگزاری است که به شما امکان می‌دهد علاوه بر سهام، صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) و آپشن‌ها، بیتکوین و ارزهای رمزپایه دیگر را نیز داد و ستد کنید رابین هود علاوه بر بیتکوین، اتریوم Ethereum، بیتکوین کش Bitcoin Cash، لایتکوین Litecoin و دوجکوین Dogecoin را نیز ارائه می‌کند. به این ترتیب، این فرصت را فراهم می‌آورد تا بیتکوین و سایر ارزهای دیجیتال را در همان اپلیکیشنی که سرمایه گذاری‌های دیگر در آن قرار دارد، نگه دارید. از همه بهتر اینکه می‌توانید بیتکوین را به صورت ۲۴ ساعته و بدون کمیسیون معامله کنید.

۳- ای تورو eToro

احتمالاً پیشرفته‌ترین پلت فرم سرمایه گذاری در ارزهای رمزنگاری شده باشد. ای تورو در سطح جهانی فعالیت می‌کند و سهام، صندوق‌ها و بیشتر سرمایه گذاری‌های سنتی در سراسر جهان را ارائه می‌کند، اما در حال حاضر معاملات ارزهای دیجیتال را فقط در ایالات متحده مجاز می‌شمارد.
ای تورو همچنین گزینه‌های منحصر به فردی در زمینه سرمایه گذاری روی ارزهای رمزنگاری شده عرضه می‌کند. با استفاده از فناوری کپی تریدر CopyTrader شما می‌توانید استراتژی‌های سرمایه گذاری موفق معامله‌گران ارزهای دیجیتال را در پلتفرم کپی کنید. ای تورو همچنین فناوری کپی پورتفولیو CopyPortfolios را ارائه می‌کند که چیزی شبیه مشاوران روبوتیک در ارزهای رمزنگاری شده است و مدیریت حرفه‌ای پورتفوی برای ارزهای دیجیتال را فراهم می‌کند.
ای تورو همچنین برای کمک به شما در یادگیری روش‌های سرمایه گذاری در ارزهای رمزنگاری‌ شده، سرویس پورتفوی مجازی ارائه می‌کند که در آن می‌توانید تا ۱۰۰،۰۰۰ دلار در یک حساب آزمایشی معامله کنید بدون این که پول خود را ریسک کنید.
اگرچه این پلتفرم کمیسیون دریافت نمی‌کند، اما اسپرد آن از ۰.۷۵٪ در بیتکوین تا ۴.۵۰٪ در برخی دیگر از کریپتو کارنسی‌ها گسترش یافته است. شایان ذکر است ای تورو کیف پول رمزنگاری شده خود را نیز ارائه می‌کند.

استخراج بیتکوین

روش دیگر کسب درآمد از بیتکوین، استخراج یا ماینینگ آن است. وقتی بیتکوین راه اندازی شد محدودیت عددی ۲۱ میلیون بیتکوین برای آن تعیین شد. اگرچه میلیون‌ها عدد بیتکوین در حال گردش هستند، اما هنوز میلیون‌ها عدد دیگر در انتظار ایجاد یا استخراج هستند.
استخراج به معنای کشف بیتکوین جدید و تأیید تراکنش بیتکوین است. در واقع به شما بیتکوین پرداخت می‌شود تا مانند یک واسطه در پروسه بیتکوین عمل کنید. با بدست آوردن بیتکوین، این بیتکوین وارد مرحله تولید شده و استخراج شده در نظر گرفته می‌شود.
این کار فعالیتی نیست که یک فرد معمولی با استفاده از یک رایانه معمولی قادر به انجام دادنش باشد. امروزه این روند پیچیده‌تر از گذشته شده است زیرا تعداد بیتکوین‌ها به طور مداوم در حال افزایش است. اکنون برای استخراج بیتکوین نیاز به تجهیزات قدرتمند و گران قیمتی است. به طور خاص، شما به دستگاه‌هایی نیاز دارید که از آنها به عنوان مدارهای مجتمع یکپارچه یاد می‌شود. این مدارها میلیاردها هش لازم در ثانیه برای استخراج بیتکوین‌های جدید را تولید می‌کنند. قیمت این دستگاه‌ها می‌تواند هزاران دلار باشد.
شما برای پردازش بلوک تراکنش‌های مناسب ۶.۲۵ بیتکوین دریافت می‌کنید. این کار باعث افزایش تعداد بیتکوین‌های در گردش می‌شود. همانطور که می‌بینید، کل فرایند بیتکوین از استخراج تا تراکنش‌ها به مشارکت افراد در شبکه بستگی دارد. این مشارکت کنندگان هستند که کل فرایند را مدیریت می‌کنند و هیچ بانکی درگیر نیست.

بیت کوین چیست؟

 

استراتژی‌های مختلف سرمایه گذاری بیتکوین

همانطور که استراتژی‌های مختلف سرمایه گذاری برای سهام و سایر اوراق بهادار وجود دارد، استراتژی‌های مختلفی نیز برای سرمایه گذاری در بیتکوین دیده می‌شود.
به عنوان مثال، همانطور که معامله گران روزانه (دی تریدینگ) و معامله گران نوسان گیر سهام وجود دارند، معامله گران فعال بیتکوین نیز در بازار حضور دارند. از آنجا که قیمت این ارز بسیار بی ثبات است، ممکن است از نوسانات کوتاه مدت هم سود خوبی حاصل شود.
مانند سایر اوراق بهادار، بیتکوین نیز اغلب برای مدت زمان طولانی در محدوده قیمت مشخصی باقی می‌ماند. اگر در سطوح پایین قیمتی بخرید و در سطوح بالا بفروشید، می‌توانید سودهای کوتاه مدت کسب کنید. اما احتمالاً میزان موفقیت آن بیش از معاملات روزانه در بازار سهام نباشد.
همچنین یک استراتژی خرید و نگهداری وجود دارد که در آن شما با پیش بینی افزایش قیمت، بیتکوین خریداری می‌کنید. همانطور که ممکن است سهمی را به قیمت ۵۰ دلار بخرید و آن را تا زمانی که به ۵۰۰ دلار برسد نگه دارید، می‌توانید بیتکوین را با قیمت ۲۰،۰۰۰ دلار بخرید و تا قیمت ۵۰،۰۰۰ یا حتی ۱۰۰،۰۰۰ دلار نگه دارید.

بیت کوین در مرز ۱۱۰۰۰ دلار

چگونه می‌توان با اطمینان در بیتکوین سرمایه گذاری کرد

برخی از کارشناسان، ارزهای رمزنگاری شده را کاملاً ایمن اعلام می‌کنند، اما در حقیقت ریسک آن درست مانند هر نوع سرمایه گذاری یا فعالیت مالی دیگر است. می‌توان با برداشتن چند گام ساده، خطرات احتمالی را به حداقل ‌رساند:
• مقدار پول موجود در کیف پول دیجیتال خود را به حداقل برسانید، مخصوصاً اگر کیف پول نرم افزاری دارید. هرچه پول کمتری در اختیار داشته باشید، ضرر کمتری خواهید کرد.
• مراقب باشید تا تعداد ارز رمزنگاری شده خود را فاش نکنید. سارقان و هکرها به طور طبیعی حساب‌های بزرگ‌تر را هدف قرار می‌دهند. با بحث نکردن در این زمینه در مجامع عمومی‌، احتمال سرقت را به حداقل می‌رسانید.
• کلید خصوصی دیجیتال خود را کاملاً مخفی نگه دارید. اگر شخص ثالثی به کلید خصوصی شما دسترسی پیدا کند، می‌تواند تراکنش‌ها را مجاز کند. این اتفاق شامل تخلیه جزئی یا کامل کیف پول دیجیتال شما خواهد بود.
• اگر کیف پول سخت افزاری دارید آن را با همان دقت کیف پول معمول خود حفظ کنید. همچنین اسناد مربوط به فعالیت‌های رمزنگاری شده یا کیف پول دیجیتال خود را کاملاً مخفی نگه دارید. دقیقاً همانند نگهداری ایمن اسناد مهم ملکی، این اسناد هم باید در جایی امن نگهداری شوند و هرگز در جایی نباشند که به راحتی قابل دسترس افراد متفرقه قرار بگیرند.
یک توصیه دیگر: به یاد داشته باشید که بیتکوین سفته بازی واقعی بوده و فقط حدود ۱۱ سال است که وجود دارد. هیچ دولت، موسسه مالی یا بیمه‌ای در پشت آن وجود ندارد. نوسانات قیمت می‌تواند در هر دو جهت شدید باشد، بنابراین هرگز بیش از توان مالی خود روی بیتکوین و سایر کریپتوکارنسی‌ها سرمایه گذاری نکنید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)