دلار آمریکا و چهار عاملی که بر آن تأثیر می‌گذارد

  • توسط pooladmin
  • 29/01/2021
  • 0
دلار آمریکا

نرخ دلار آمریکا، ارزش دلار را در مقایسه با ارزهای دیگر به شما می‌گوید. دلار آمریکا اندوخته ارزی بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف است در نتیجه بیشتر کسب و کارها، مقامات دولتی و مسافران در سراسر جهان باید نرخ تبادل بین ارزهای متبوع خود و دلار را بدانند. این امر به ویژه برای قراردادهایی که قیمت آنها به دلار است بسیار اهمیت دارد.

دلار آمریکا و چهار عاملی که بر آن تأثیر می‌گذارد

اهمیت دلار در حوزه‌های مختلف

نرخ دلار مورد توجه اغلب معامله گران ارزهای خارجی قرار دارد. دانستن این نرخ برای کسب و کارهایی مفید است که بدلیل تبادلات بین المللی در معرض نوسانات ارزی قرار دارند. این قبیل کسب و کارها یا مواد مورد نیاز خود را از کشورهای دیگر می‌خرند و یا به بازارهای خارجی محصولاتی صادر می‌کنند. بسیاری از آنها در خارج از کشور مبداء نیز دفاتر یا کارخانجاتی دارند.

بسیاری از معامله‌گران بازار فارکس به تنهایی از تجارت ارز سود می‌برند. یکی از راه‌ها خرید ارزی است که فکر می‌کنند در برابر دلار گران می‌شود. به محض رشد ارز، آنها با تبادل آن ارز با دلار بیشتر از مبلغی که برای آن پول داده‌اند را پس می‌گیرند. وقتی تعداد زیادی از معامله‌گران چنین فکر کنند که قیمت ارز افزایش می‌یابد، این امر تقاضا را افزایش داده و موجب رشد قیمت آن ارز می‌شود. اقدامات معامله‌گران همچنین می‌تواند دلار آمریکا را وادار به کاهش کند.

آنها همچنین از ارزی که نرخ بهره پایینی دارد قرض می‌گیرند و سپس روی ارزی که نرخ بهره بالایی دارد سرمایه گذاری می‌کنند. سال‌ها بسیاری از معامله گران این کار را با ین ژاپن انجام می‌دادند. بانک مرکزی ژاپن این موضوع را تشویق می‌کرد تا ارزش ین را پایین نگه دارد چون این امر به تولیدکنندگان ژاپنی اجازه می‌داد قیمت اقلام صادراتی خود را به صورت رقابتی تعیین کنند.

بیشتر بخوانید:ذخایر ارز خارجی

چهار عامل موثر بر نرخ دلار

چهار عامل بر نرخ دلار تأثیر می‌گذارند:

عرضه و تقاضا

اولین قانون عرضه و تقاضا است. از آنجا که دلار ارز اندوخته بانک‌های مرکزی جهان است به طور خودکار تقاضای بیشتری نسبت به ارزهای دیگر برای آن وجود دارد. این تقاضا به ایالات متحده امکان می‌دهد که اسکناس خزانه داری بسیار بیشتری بفروشد. این امر می‌تواند عرضه را افزایش دهد، بدون اینکه ایالات متحده را دچار عوارض نرخ بهره بالاتر کند. در نتیجه این انگیزه‌های مالی، اقتصاد ایالات متحده تا پیش از بحران مالی سال ۲۰۰۸ بسیار قدرتمند بود.

قدرت اقتصادی

اقتصاد قوی ایالات متحده ارزش دلار را حمایت می‌کند. علاوه بر این، از آنجا که این ارز واحد پول جهانی است، نرخ دلار در هر بحران جهانی در واقع تقویت می‌شود.
در حالیه که تصمیمات اتخاذ شده در ایالات متحده منجر به بحران مالی سال ۲۰۰۸ شد اما سرمایه گذاران به سمت خرید دلار رفتند زیرا آن را به عنوان یک دارایی امن قلمداد می‌کردند. در تابستان‌ سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ نیز دلار تقویت شد زیرا سرمایه گذاران از بحران بدهی منطقه یورو و از ارز یورو فرار می‌کردند.

نرخ بهره

ارزش هر ارز تحت تأثیر نرخ بهره پرداختی در آن کشور قرار دارد. برای دلار، نرخ بهره پرداخت شده در خزانه داری ایالات متحده مهم است. معمولاً هرچه نرخ بهره پرداختی کمتر باشد، تقاضا نیز کمتر است. دلار آمریکا یک دارایی امن در دنیای عدم اطمینان‌ها است. این امر به خزانه داری ایالات متحده اجازه می‌دهد تا نرخ بهره را پایین نگه دارد و همچنان قیمت پیشنهادی بالایی را دریافت کند. این موضوع به ایالات متحده امکان می‌دهد بدهی بیشتری داشته باشد. سایر کشورها برای تمدید بدهی خود باید بازده بیشتری پرداخت کنند.

نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی

به نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی هر کشور توجه کنید. نرخ بالای این نسبت به طور معمول ارزش پول آن کشور را کاهش می‌دهد. در اینجا باز هم نقش دلار به عنوان واحد پول جهانی این معادله را تا حدودی تغییر می‌دهد. تا پیش از بحران مالی سال ۲۰۰۸، هرچه بدهی بیشتر رشد می‌کرد ارزش دلار سریع‌تر کاهش می‌یافت.
بدهی بالای ایالات متحده تا زمانی که از دلار بعنوان دارایی امن استفاده می‌شود، تأثیر چندانی بر ارزش دلار ندارد.

دلار

نرخ یورو به دلار

نرخ تبدیل یورو به دلار آمریکا به قدرت نسبی اقتصاد اتحادیه اروپا بستگی دارد. در سال ۲۰۰۷، اتحادیه اروپا به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان از ایالات متحده پیشی گرفت. با رشد موفقیت در اتحادیه اروپا، ارزش یورو نیز افزایش یافت. بین سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۸، ارزش یورو ۶۳ درصد در برابر دلار افزایش یافت.
یورو در ۲۲ آوریل ۲۰۰۸ با نرخ برابری ۱.۶۰ دلار به اوج خود رسید.
از سال ۲۰۰۸ به این سو ارزش یورو کاهش یافته است زیرا بانک مرکزی اروپا خیلی زود و پس از رکود بزرگ، نرخ بهره را افزایش داد. این امر باعث ترس از رکود اقتصادی دوباره شد. هنگامی‌ که بحران بدهی منطقه یورو آینده منطقه یورو را زیر سوال برد، ارزش یورو سقوط بیشتری را تجربه کرد. در سال ۲۰۱۴ یورو به ۱.۲۱ دلار کاهش یافت. در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۵، این قیمت حتی تا ۱.۰۹ دلار سقوط کرد. در سال ۲۰۱۶ برگزیت و ضعف در بانک‌های ایتالیا، یورو را به ۱.۰۴ دلار کاهش داد.
در سال ۲۰۱۷، یورو پس از شروع تحقیقات در مورد ارتباطات بین دولت ترامپ و روسیه تا ۱.۲۰ دلار تقویت شد. یورو در سال ۲۰۱۸ با قیمت ۱.۱۴ دلار به کار خود پایان داد. در سال ۲۰۱۹، یورو سقوط کرد زیرا سرمایه گذاران از کاهش تجارت جهانی به دلیل جنگ تجاری ایالات متحده نگران بودند. یورو تا مارس ۲۰۲۰ به ۱.۰۷ دلار سقوط کرد. این زمانی بود که اروپا به شدت تحت تأثیر همه گیری ویروس کرونا قرار گرفت. اما افزایش شدید موارد ابتلا به کرونا در ایالات متحده در حالی که اوضاع منطقه یورو بهبود یافته بود باعث شد یورو تا نرخ ۱.۱۸ دلار تقویت شود.

نحوه معامله گری در بازار فارکس

نرخ دلار در هند

قدرت دلار، روپیه را تا پایان سال ۲۰۱۴ به پایین‌ترین سطح خود یعنی ۶۳.۰۴ دلار رساند. روپیه در سال ۲۰۱۵ تقویت شد و سال را با نرخ ۶۶.۱۹ به پایان رساند. پایین بودن قیمت نفت به اقتصاد هند که وارد کننده نفت است کمک کرد.
هند کسری تراز تجاری بسیار بالایی دارد، به این معنی که بیش از صادرات خود از خارج از کشور وام می‌گیرد و خرید می‌کند. اگر وام‌های دلاری با نرخ بهره بالاتر به دست بیایند، این امر می‌تواند برای هند یک مشکل باشد. فدرال رزرو ایالات متحده افزایش نرخ‌ها را در سال ۲۰۱۵ آغاز کرد. تا سال ۲۰۱۷، روپیه تضعیف شد و به ۶۳.۸۳ رسید و در پایان سال ۲۰۱۸، به ۶۹.۵۸ رسید. تا دسامبر ۲۰۱۹، این میزان به ۷۱.۳۶ رسید. در ماه مارس، هنگامی‌که همه گیری کرونا رخ داد، به ۷۶.۳۷ رسید و تا آگوست در همین محدوده باقی ماند.

پوند انگلیس

پوند انگلیس به دلار

درست پس از بحران مالی سال ۲۰۰۸، ارزش پوند انگلیس ۳۰% کاهش یافت. در سال ۲۰۱۰ پوند از ۲.۱۰ دلار به ۱.۴۳ دلار رسید. سیاست پولی گسترده با افزایش فشار حرکت رو به پایین ارز، عرضه را افزایش داد. در سال ۲۰۱۲، پوند اندکی تقویت شد و بین ۱.۵۰ تا ۱.۶۵ دلار قرار گرفت. ترس از اینکه بحران بدهی منطقه یورو به صادرات انگلیس آسیب برساند، پوند را در همین محدوده نگه داشت. در جولای ۲۰۱۴ این ترس فروکش کرد و پوند به ۱.۷۲ دلار رسید. در پایان سال، تقویت دلار، استرلینگ را به ۱.۵۶ دلار کاهش داد. در سال ۲۰۱۵ پوند بیشتر سقوط کرد و سال را با نرخ برابری ۱.۴۷.۶ دلار به پایان رساند.
در ۲۳ ژوئن ۲۰۱۶ مردم انگلستان رای به خروج از اتحادیه اروپا دادند. پوند بلافاصله سقوط کرد و به ۱.۳۶ دلار رسید. عدم اطمینان در مورد عواقب برگزیت برای اقتصاد لندن، معامله گران را پراکنده کرد. در پایان سال ۲۰۱۸، نگرانی‌های جدید درباره برگزیت، پوند را به ۱.۲۸ دلار کاهش داد. تا ۹ آگوست، این قیمت حتی بیشتر افت کرد و به ۱.۲۱ دلار رسید. انگلستان رسماً در ۳۱ ژانویه سال ۲۰۲۰ اتحادیه اروپا را ترک کرد. با پایان یافتن برخی از عدم قطعیت‌ها پوند کمی‌ بهبود یافت و به ۱.۳۲ دلار رسید.

نرخ دلار کانادا

دلار کانادا که به لونی معروف است بعد از بحران مالی ۲۰۰۸ در محدوده ۰.۸۰ تا ۱.۰۱ دلار کانادا در برابر دلار آمریکا معامله می‌شد. هر دو ارز در مقایسه با یورو و سایر سرمایه گذاری‌های ریسکی به عنوان دارایی‌ امن در نظر گرفته می‌شوند. در سال ۲۰۱۳ دلار کانادا با ضعیف شدن اقتصاد و تقویت دلار به ۰.۸۸ دلار سقوط کرد. پس از تقویت به ۰.۹۳ دلار در ژوئیه ۲۰۱۴، در پایان سال به ۰.۸۶ دلار کاهش یافت. در پایان سال ۲۰۱۵، با سقوط شدید قیمت نفت، لونی در برابر دلار به ۰.۷۲ دلار کاهش یافت.
در سال ۲۰۱۷ نرخ برابری به ۰.۸۳ دلار رسید که دلیل آن رای اعتماد به نخست وزیر جدید کانادا بود. جاستین ترودو قول داد ۶۰ میلیارد دلار کانادا در زیرساخت‌های جدید هزینه کند. در پایان سال ۲۰۱۸ نرخ برابری به ۰.۷۳ دلار رسیده بود اما پایین بودن قیمت نفت باعث کندی اقتصاد کانادا شد. همه گیری کووید ۱۹ دلار کانادا را در مارس ۲۰۲۰ به ۰.۶۹ دلار کاهش داد. در ماه آگوست نرخ برابری دلاز کانادا با دلار آمریکا به ۰.۷۵.۸ دلار رسید.

راهنمای ۵ مرحله‌ای موفقیت در بازار فارکس

نرخ دلار به ین

در سال ۲۰۱۴، به دلیل گسترش حجم عرضه پول از سوی نخست وزیر آبه که برای تقویت رشد اقتصادی انجام شد، ارز ژاپن تضعیف شد. در ۳۱ دسامبر ارزش دلار ۱۱۹.۸۵ ین بود. ین روند تضعیف طولانی مدت را ادامه داد زیرا دلار در زمان رکود به عنوان یک دارایی امن بهتر شناخته می‌شود. در سال ۲۰۱۵ ین ژاپن سال را با ۱۲۰.۲۷ به پایان رساند.
دلار در سال ۲۰۱۷ به دلیل عدم اطمینان در سیاست‌های اقتصادی ترامپ تضعیف و در نتیجه ین تقویت شد. یک دلار فقط می‌توانست ۱۱۲.۶۹ ین در پایان سال ۲۰۱۷ خریداری کند. این رقم در دسامبر ۲۰۱۸ به ۱۰۹.۷۰ ین کاهش یافت. تا ۸ مارس در همین محدوده باقی ماند و سپس به ۱۱۱.۱۱ کاهش یافت. این نتیجه تقویت دلار در آغاز همه گیری کرونا بود. در ماه آگوست با بدتر شدن همه گیری کرونا در ایالات متحده، ین به ۱۰۵.۳۰ رسید.
ین همچنین یک دارایی امن است. اما اقتصاد ژاپن اساساً ضعیف‌تر شده است. این کشور با نسبت ۲۰۰% بدهی به تولید ناخالص داخلی، تورم منفی و افزایش نیروی کار روبرو است. این موارد اقتصاد ژاپن را در موضع ضعیف‌تری نسبت به اقتصاد ایالات متحده قرار داده است. هر زمان که روند اقتصادی در ایالات متحده نگران کننده به نظر می‌رسد، ین به عنوان دومین ارز امن در جهان تقویت می‌شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)