رابطه رکود اقتصادی و راه اندازی یک کسب و کار جدید

  • توسط pooladmin
  • 31/10/2020
  • 0
رکود اقتصادی

وجه مشترک کمپانی‌های بزرگی چون جنرال موتورز GM، برگر کینگ Burger King، سی ان ان CNN، اوبر Uber و ایر بی ان بی Airbnb در این است که همگی در دوره رکود اقتصادی تأسیس شده‌اند.
جنرال موتورز در سال ۱۹۰۸، زمانی که اقتصاد ایالات متحده پس از بحران مالی سال ۱۹۰۷ بسیار آشفته بود راه اندازی شد. در همین حال برگر کینگ در سال ۱۹۵۳، هنگامی ‌که ایالات متحده در رکود اقتصادی مجدد بود اولین همبرگر خود را به فروش رساند و CNN پخش اخبار خود را در سال ۱۹۸۰ آغاز کرد، زمانی که تورم ایالات متحده به ۱۵٪ رسیده بود.
اوبر و ایر بی ان بی هر دو در بحران مالی جهانی بین سال‌های ۲۰۰۷-۲۰۰۹ راه اندازی شدند.
این مثال‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از بهترین و پر تداوم‌ترین شرکت‌ها در دوران رکود تأسیس می‌شوند. به گفته دین استرانگلر Dane Strangler، یکی از اعضای مرکز سیاست‌های احزاب در واشنگتن دی سی، زمینه اقتصادی دشوار باعث می‌شود که کارآفرینان هر سال مقاوم‌تر و چابک‌تر شوند.
او می‌گوید: «اگر در دوره رکود اقتصادی کار خود را شروع کنید برای موفقیت بایستی بسیار محتاط عمل کرده و بهره وری بالایی داشته باشید. شما مجبور هستید در دوران کمبود سرمایه اقدام به تأمین مالی کنید و وقتی تقاضایی وجود ندارد مشتری را به چنگ آورید».

کسب و کار

رابطه رکود اقتصادی و راه اندازی یک کسب و کار جدید

دوران بحرانی کرونا

امروزه هم در نتیجه ویروس کرونا و متعاقب آن قرنطینه و لاک دان در سراسر جهان، وارد دوران رکود شده‌ایم.
بانک جهانی پیش بینی کرده است که اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۰ با کاهش ۵.۲ درصدی روبرو خواهد شد که این بدترین عملکرد از سال ۱۹۴۶ و پس از جنگ جهانی دوم محسوب می‌شود.
ایالات متحده هم اکنون در رکود اقتصادی قرار دارد و بانک مرکزی انگلستان پیش بینی می‌کند که این کشور در آستانه شدیدترین رکود اقتصادی از سال ۱۷۰۶ به بعد قرار دارد، اتفاقی که مربوط به ۳۱۴ سال پیش است.
اما همانطور که تاریخ نشان می‌دهد، کمپانی‌های موفق در میانه بحران‌ها متولد می‌شوند. آیا می‌توان از میان کارآفرینان سال ۲۰۲۰ استارت آپ‌های امیدوار کننده‌ای را یافت که به زودی به یک برند بین المللی تبدیل خواهند شد؟

استارت آپ‌های جدید

با وجود ویروس کرونا و در نتیجه حضور آن، مشاغل جدیدی در حال راه اندازی هستند. ارقام رسمی ‌نشان می‌دهد در ایالات متحده ۶۷۱۶۰ درخواست برای راه اندازی شرکت‌های جدید در هفته آخر ماه می ثبت شده است.
این رقم در قیاس با هفته مشابه در سال ۲۰۱۹ رشدی ۲۱ درصدی را نشان می‌دهد. در حالی که از ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹، این نرخ ۳.۳ درصد کاهش داشته است.
پروفسور رابرت فرلای Robert Fairlie، استاد اقتصاد در دانشگاه سانتا کروز کالیفرنیا معتقد است که افزایش اخیر را می‌توان به این واقعیت نسبت داد که یافتن شغل این روزها بسیار دشوار شده است. او این اتفاق را نوعی «کارآفرینی اجباری» می‌داند.
او می‌گوید: «اگر فردی موقعیت استخدام در یک شغل حقوق بگیری را نداشته باشد بخشی از انگیزه لازم برای راه اندازی شرکت شخصی را فراهم می‌بیند».
اما ممکن است برخی از کارآفرینان برای مدتی در فکر به بلوغ رساندن ایده شغلی خود بوده‌ باشند.
پروفسور فرلای می‌گوید: «با وجود تعطیلی‌های طولانی و فراغت از برنامه کاری روزانه، افراد وقت بیشتری برای فکر کردن داشته‌اند، بنابراین اگر آنها از قبل یک ایده تجاری در ذهن داشته‌اند ممکن است دوران فعلی را برای امتحان ان مناسب ببینند».

فرصت‌های بخش خدمات درمان

سایر استارت آپ‌ها نیز فرصت‌های تجاری فراهم شده بخاطر ویروس کرونا را دیده‌اند، فرصت‌هایی که به آنها امکان می‌دهد تا تلاش خود را برای شکست همه گیری کووید ۱۹ انجام دهند.
این امر به ویژه در مورد شرکت‌های تولید کننده تجهیزات محافظت شخصی که در چند ماه گذشته برای جبران کسری در عرضه تأسیس شده‌اند صادق است.
متیو کمپبل هیل Matthew Campbell Hill و همسرش در ماه آپریل کسب و کار خود را با نام آئروسول شیلد Aerosol Shield راه اندازی کردند. محصول مشهور این شرکت یک شیلد کوچک یا چادر ایزوله پزشکی است. ورق پلاستیکی شفاف متصل به یک قاب پلاستیکی که می‌توان آن را در اطراف سر و شانه‌های بیمار قرار داد که در نتیجه باعث می‌شود کارکنان بخش درمانی کمتر در معرض سرفه‌های فرد بیمار قرار بگیرند.
آقای کمپبل هیل که عضو ارشد در انستیتوی علوم بالینی دانشگاه بیرمنگام است می‌گوید: «ما برای شروع کار هیچ تصمیم قبلی‌ای نداشتیم. از شناخت مشکل تا راه اندازی کمپانی تنها شش روز زمان صرف کردیم و گرفتن سفارشات عمده را قبل از پایان روز هفتم آغاز کردیم».
آقای کمپبل و همسرش لیدیا که یک پزشک عمومی است برای ساخت شیلدها با کمپانی ولزی ارکویی Airquee که برای ارتش‌ها و سازمان‌های بشردوستانه چادر می‌سازد و همچنین بزرگترین تولید کننده قلعه‌های بادی مخصوی بازی کودکان است همکاری کردند.

تولید کننده ماسک‌های هیدن اسمایل

یکی دیگر از کسب و کارهایی که در نتیجه ویروس کرونا ایجاد شده است کمپانی هیدن اسمایل Hidden Smile است که تولید کننده ماسک مخصوص صورت بوده و اوایل ماه جاری توسط نیل کاتون Neill Cotton کارآفرین مستقر در آکسفوردشایر راه اندازی شده است.
ماسک‌های این کمپانی از دو لایه پنبه ساخته شده است که داخل آن یک فیلتر کاغذی تاشده قرار دارد.
آقای کاتن می‌گوید: «با استفاده از این ماسک نیازی نیست که فیلتر را بشکل مرتب تعویض کنید زیرا فیلتر در معرض ذرات خارجی یا ترشحات خارج شده از دهان فرد زننده ماسک قرار ندارد».

خرید آنلاین

خدمات خانگی و خرید آنلاین

سایر صنایعی که در نتیجه ویروس کرونا رشد چشمگیری در تجارت خود داشته‌اند شامل بخش خدمات خانگی و تحویل کالا است.
نیکول گیبونز Nicole Gibbons، بنیانگذار شرکت رنگ آمیزی کلر (Clare) می‌گوید که در نتیجه قرنطینه فروش بسیار بالا رفته است زیرا در گذشته افراد زمان کمتری در خانه می‌گذراندند اما اکنون دائم در منزل هستند و تصمیم می‌گیرند کاری انجام دهند مثلاً خانه را نقاشی کنند.
در همین حال گافر Gophr کسب و کار جابجایی مواد غذایی در لندن، می‌گوید که در دو ماه اخیر شلوغ‌ترین زمان خود را سپری کرده است زیرا افراد بیشتری لذت خرید آنلاین را چشیده‌اند.

جمع بندی

توصیه مارکوس برگر د لئون Markus Berger de Leon از اعضای موسسه مشاور مدیریت مک کینزی برای افرادی که به فکر راه اندازی مشاغل شخصی هستند این است که قبل از شروع کار خیلی فکر کنید اما اگر وارد بازی شدید به سرعت حرکت کنید.
او می‌گوید: «شما واقعاً باید به این موضوع فکر کنید که آیا باید بخشی ولو اندک از سرمایه‌ام را برای این کار هزینه کنم یا آن را در جای دیگری به کار بگیرم؟ این روش باعث می‌شودکه به انجام هر کاری با کمترین هزینه و در سریع‌ترین زمان ممکن فکر کنید. استارت آپ‌هایی در دوران رکود اقتصادی دوام می‌آورند که قدرت یادگیری و انطباق سریع‌تری دارند».

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)