ساتوشی ناکاموتو کیست؟

  • توسط pooladmin
  • 04/05/2021
  • 0
ساتوشی ناکاموتو

ساتوشی ناکاموتو Satoshi Nakomoto نام ناشناسی است که سازندگان رمز ارز بیت کوین از آن استفاده کرده‌اند.
اگرچه نام ساتوشی ناکاموتو غالباً مترادف با بیت کوین است، اما شخصی واقعی که این نام نشان دهنده آن باشد هرگز یافت نشده است و این موضوع باعث شده که بسیاری از افراد چنین تصور کنند که این نام مستعار برای شخصی با هویت متفاوت یا گروهی از افراد است.

ساتوشی ناکاموتو کیست؟

شناخت ساتوشی ناکاموتو

ساتوشی ناکاموتو ممکن است شخصی واقعی نباشد. این نام ممکن است یک نام مستعار برای خالق یا سازندگان بیت کوین باشد که مایل به ناشناس ماندن هستند.
برای اکثر افراد، ساتوشی ناکاموتو رمزآلودترین شخصیت در دنیای رمز ارز است. تا به امروز مشخص نیست که این نام به یک شخص واحد متعلق است یا گروهی از افراد. آنچه مشخص شده این است که ساتوشی ناکاموتو مقاله‌ای در سال ۲۰۰۸ منتشر کرد و در آن فرآیند توسعه رمز ارز بیتکوین را رسماً اعلام نمود.
مقاله، «بیتکوین: سیستم پرداخت الکترونیک نظیر به نظیر»، استفاده از یک شبکه نظیر به نظیر یا P۲P را به عنوان راه حلی برای مشکل هزینه‌های مضاعف توصیف کرد. این مشکل که یک ارز دیجیتال یا توکن می‌تواند در تراکنش‌های متعدد کپی شود در ارزهای فیزیکی یافت نمی‌شود زیرا یک اسکناس یا سکه فیزیکی، به دلیل ماهیت خود، فقط می‌تواند در یک زمان و در یک مکان وجود داشته باشد. از آنجا که ارز دیجیتال در فضای فیزیکی وجود ندارد، استفاده از آن در تراکنش لزوماً آن را از مالکیت شخص خارج نمی‌کند.
راه حل‌های مقابله با این مشکل شامل استفاده از واسطه‌های شخص ثالث مورد اعتماد بود که بررسی می‌کنند آیا ارز دیجیتال قبلا توسط دارنده آن هزینه شده است یا خیر. در بیشتر موارد، اشخاص ثالث مانند بانک‌ها می‌توانند بدون افزودن ریسک قابل توجه، تراکنش‌ها را مدیریت کنند.
با این حال، اگر شخص ثالث معتمد، واقعاً قابل اعتماد نباشد، این مدل مبتنی بر اعتماد ریسک تقلب بالایی دارد.
ناکاموتو یک رویکرد غیرمتمرکز در تراکنش‌ها را پیشنهاد داد که در نهایت با ایجاد بلاکچین به اوج خود رسید. در بلاکچین، بر اساس اثبات کار، تایم استمپ‌های یک تراکنش به پایان تایم استمپ‌های قبلی اضافه می‌شوند و یک سابقه تاریخی ایجاد می‌کنند که قابل تغییر نیست.
از آنجا که سابقه تراکنش‌ها در بسیاری از گره‌های سیستم توزیع شده است، بدست آوردن کنترل کافی بر روی سیستم برای بازنویسی دفتر حساب به نفع خود، اگر غیر ممکن نباشد بسیار دشوار است. سوابق بلاکچین ایمن نگه داشته می‌شوند زیرا مقدار توان محاسباتی مورد نیاز برای معکوس کردن آنها باعث ناکامی حملات در مقیاس کوچک می‌شود.
قرار این است که هنگام مراجعه به سیستم، شبکه، پروتکل و سایر موارد مرتبط به بیت کوین، از بیت کوین با “B” بزرگ استفاده شود. هنگام مراجعه به توکن‌ها یا واحدهای بیت کوین، باید از بیت کوین با “b” کوچک استفاده شود.

بیشتر بدانید: کیف پول‌های دیجیتال جهت ذخیره بیت کوین

تاریخچه ساتوشی ناکاموتو

شخصیت ساتوشی ناکاموتو در اوایل کار بیت کوین درگیر پروژه و در حال کار بر روی اولین نسخه از نرم افزار در سال ۲۰۰۹ بود. ارتباط با ناکوموتو و از سمت او به صورت الکترونیکی انجام می‌شد و عدم وجود جزئیات شخصی و سابقه‌ای به این معنی بود که کشف آن هویت واقعی در پشت این نام غیرممکن است.
مشارکت ناکاموتو با بیت کوین در سال ۲۰۱۰ به پایان رسید. آخرین مکاتبه‌ای که فردی با ناکاموتو داشت از طریق ایمیل به یک توسعه دهنده رمز ارز دیگر بود که در آن می‌گوید «آنها به کارهای دیگر روی آورده‌اند». عدم توانایی در شناسایی این نام به ویژه با افزایش تعداد، محبوبیت و معروفیت رمز ارزها منجر به حدس و گمان‌های قابل توجهی در مورد هویت ناکاموتو شده است.
در حالی که هویت ناکاموتو به یک شخص یا اشخاص قابل اثبات نسبت داده نشده است، تخمین زده می‌شود که ارزش بیت کوین تحت کنترل ناکاموتو که به نظر می‌رسد تعداد آن حدود ۱ میلیون واحد باشد از ۶۰ میلیارد دلار فراتر رفته است. با توجه به اینکه حداکثر تعداد بیت کوین تولید شده ۲۱ میلیون است، سهام ناکاموتو یعنی ۵ درصد از کل بیت کوین‌ها، قدرت قابل توجهی در بازار دارد. چندین نفر به عنوان ساتوشی ناکاموتو «واقعی» مطرح شده‌اند، هرچند به طور قطع چیزی ثابت نشده است.

دوریان ناکاموتو Dorian Nakamoto

دوریان ناکاموتو فردی دانشگاهی و مهندسی در کالیفرنیا است که در ماه مارس ۲۰۱۴ توسط لیا مک گراث گودمن Lea McGrath Goodman در مقاله نیوزویک به عنوان خالق بیت کوین معرفی شد. مقاله مک گراث می‌گوید، «سرنخی که توسط نیوزویک دنبال شد به یک ژاپنی-آمریکایی ۶۴ ساله ختم شد که نام او واقعاً ناکاموتو است»، اما تحقیقات بعدی ناکاموتو را از این دایره خارج کرد.

هال فینی Hal Finney

بیت کوین محصول جنبش سایبرپانک cypherpunk است و یکی از ارکان آن جنبش، هال فینی بود. فینی در سال ۲۰۱۴ درگذشت. فینی قبل و بعد از راه اندازی بیت کوین در جامعه این رمز ارز فعال بود و اولین شخصی بود که در یک تراکنش، بیتکوین دریافت کرد. همچنین فینی به طور تصادفی در نزدیکی دوریان ناکاموتو زندگی می‌کرد که تصور می‌شود احتمالاً الهام بخش یک نام مستعار اختراع شده توسط فینی باشد.

نیک زابو Nick Szabo

مانند فینی، زابو هم یک سایپرپانک متقدم بود و با افراد زیادی در آن حلقه دوست بود. در سال ۲۰۰۵، زابو یک پست وبلاگی نوشت و فرضیه‌ای را درباره یک ارز دیجیتال به نام «بیتگولد Bitgold» مطرح کرد، ارزی که به اعتماد اشخاص ثالث بستگی ندارد.

کرگ رایت Craig Write

یکی از شخصیت‌های پررنگی که برای ساتوشی ناکاموتو بودن نامزد می‌شود، فردی دانشگاهی و تاجر استرالیایی بنام کریگ رایت است. دو مقاله در وایرد Wired و گیزمودو Gizmodo نشان می‌دهد که ممکن است رایت شخص پشت بیت کوین باشد، اما تحقیقات بعدی به این نتیجه رسیدند که او یک فریبکاری دقیق را مرتکب شده است. با این حال او هنوز ادعا می‌کند که مرد پشت بیتکوین است.

رمز ارز

سرنخ‌هایی از بلاکچین بیت کوین

تجزیه و تحلیل بلاکچین بیت کوین به استنتاجاتی در زمینه شناسایی ساتوشی ناکاموتو کمک کرده است. طبق تجزیه و تحلیل زنجیره‌ای سرجیو دمیان لرنر Sergio Demian Lerner، دانشمند ارشد آزمایشگاه‌های RSK، ساتوشی حدود ۱ میلیون بیت کوین یا ۱۰۰ میلیون دلار آمریکا دارد. این آدرس‌ها به زمان عرضه بیت کوین در سال ۲۰۰۹ برمی‌گردد.
در طول سال‌ها، بیت کوین از برخی آدرس‌های اولیه منتقل شده و باعث شده بسیاری گمانه زنی کنند که آیا هر بار این ساتوشی بوده است یا نه (حتی اگر ماینرهای دیگری نیز فعال باشند). تا کنون این تجزیه و تحلیلها نشان داده است که هیچ یک از این تراکنش‌ها به احتمال زیاد از آدرس ساتوشی نبوده و بیت کوین ذخیره شده وی هنوز غیرفعال است.
در ۲۱ می، ۲۰۲۰، یک حساب توییتر بنام ویل الرت @whale_alert که بلاکچین‌های مختلف را رصد کرده و تراکنش‌های بزرگ را گزارش می‌کند، این متن را توییت کرد:
۴۰ بیتکوین از کیف پول احتمالاً متعلق به #ساتوشی (غیرفعال از سال ۲۰۰۹) به کیف پولی ناشناخته منتقل شده است. کوین‌های این معامله در ماه اول تولد بیت کوین استخراج شده‌اند.
این توئیت بلافاصله باعث ایجاد موجی در توییتر شد. اکانت توئیتری بیتکوین اقدام به نظرسنجی از کاربران توییتر کرد که در برابر اخباری که احتمالاً این فرد ساتوشی بوده است صعودی، خنثی یا نزولی هستند. در ابتدا نزول برتری داشت. یک روز بعد، ۳۴% از پاسخ دهندگان صعودی، ۳۵.۶% خنثی و ۳۰% نزولی بودند.
حتی با وجودی که شاخص‌های موجود در بلاکچین به شخصی غیر از ساتوشی اشاره داشتند، به نظر می‌رسید بسیاری از کاربران توییتر این نگرانی را دارند که ساتوشی دارایی‌های بیت کوین خود را خالی می‌کند و دچار اضطراب شدند. به نظر می‌رسید ترس و عدم اطمینان بخش نظرات کاربران را پر کرده بود، بعضی از آنها می‌پرسیدند که آیا باید بفروشند و دیگرانی بودند که می‌گفتند بلافاصله بیتکوین‌های خود را می‌فروشند.
در حالی که برخی سعی می‌کردند توضیح دهند که این آدرس‌ها به احتمال زیاد به ساتوشی مرتبط نبوده و حتی اگر چنین باشد، آنها می‌توانستند به جای ارسال به صرافی برای فروش، ابتدا کوین‌ها را به آدرس دیگری بفرستند (این دسته معتقد بودند که ساتوشی بیت کوینهای خود را خالی نمی‌کند). بسیاری همچنین سوال می‌کردند که حتی اگر ساتوشی بخواهد بیت کوین خود را منتقل کند یا آن را بفروشد چه اهمیتی دارد؟ زیرا بیت کوین غیرمتمرکز است و اقدامات یک شخص، خواه ساتوشی باشد یا نه، نباید اهمیتی داشته باشد.
صرف نظر از این موضوع، قیمت بلافاصله پس از انتشار این خبر ۴% کاهش یافت و بار دیگر نشان داد که این بازارها تا چه اندازه بی ثبات هستند و اخبار اثبات نشده یا غیرواقعی به راحتی می‌توانند بازار را تغییر دهند. این موضوع همچنین نشان داد که حتی اگر بیت کوین بدون هیچ رهبر و نقطه کنترل منحصر به فرد و پدیده‌ای غیرمتمرکز باشد جامعه هنوز چنان نسبت به خالق یا خالقین بیتکوین وسواس دارد که حرکات این شخص یا اشخاص می‌تواند تا حدی کنترل سیستم را دست داشته باشد.

بیشتر بخوانید: ده رمز ارز مهم غیر از بیتکوین

نکات کلیدی

• ساتوشی ناکاموتو نام مستعاری است که سند رسمی اصلی بیت کوین را نوشت و هویتی است که شخصاً بیت کوین را اختراع کرده است.
• در حالی که چندین نفر ادعا کرده‌اند که ساتوشی هستند، اما هویت واقعی این فرد هرگز تأیید و آشکار نشده است.
• با توجه به قیمت امروز بیتکوین، ساتوشی یک میلیاردر خواهد بود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)