ثروتمندترین کارآفرینان حوزه فناوری در سال ۲۰۲۰

  • توسط pooladmin
  • 09/03/2021
  • 0
حوزه فناوری

اگرچه قیمت سهام بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری جهان در ماه مارس و در واکنش به شیوع ویروس کرونا کاهش یافت اما بنیانگذاران غول‌های فناوری مانند جف بزوس Jeff Bezos، هنوز در بالاترین رده‌های میلیاردرهای جدید فوربس حضور دارند.
همه گیری ویروس کرونا نه تنها سر تیتر اخبار در ماه مارس بود بلکه منجر به نزول چشمگیر بازارهای سهام در سراسر جهان شد. افت قیمت سهام بیش از نیمی ‌از ثروت میلیاردرهای حوزه فناوری را کاهش داد.
اما ثروتمندترین میلیاردرهای حوزه فناوری همچنان بر بالاترین رتبه‌های فهرست ثروتمندان فوربس حضور دارند. ۹ نفر از ۲۰ ثروتمندترین افراد جهان از غول‌های حوزه فناوری هستند که یک مورد بیشتر از لیست سال ۲۰۱۹ است (جک ما Jack Ma در سال ۲۰۲۰ به جمع ۲۰ نفر برتر صعود کرده است). ثروت ۲۰ ثروتمند دنیا در مجموع ۷۴۰ میلیارد دلار است در حالی که در سال گذشته ۷۵۸ میلیارد دلار بوده است.
در مجموع ۲۴۱ میلیاردر حوزه فناوری در فهرست میلیاردرهای ۲۰۲۰ فوربس حضور دارند در حالی که این تعداد در سال ۲۰۱۹ ۲۱۵ نفر بوده است. در مجموع ثروت کل این افراد بالغ بر ۱.۴ تریلیون دلار است که ۱۶ درصد از ثروت خالص کل ۲۰۹۵ میلیاردر حاضر در لیست ۲۰۲۰ است.
در این مطلب به ۲۰ ثروتمند برتر حوزه فناوری بر اساس فهرست فوربس می‌پردازیم. ثروت خالص این افراد در ماه مارس سال ۲۰۲۰ ارزیابی شده است.

ثروتمندترین کارآفرینان حوزه فناوری در سال ۲۰۲۰

۱-جف بزوس JEFF BEZOS

کشور: ایالات متحده
ثروت خالص: ۱۱۳ میلیارد دلار
منبع ثروت: آمازون AMAZON
در اواسط ماه مارس، آمازون اعلام کرد که ۱۰۰،۰۰۰ کارگر تمام وقت و نیمه وقت را در شبکه‌های تحویل و مراکز پردازش سفارش خود استخدام خواهد کرد تا پاسخگوی افزایش تقاضای مصرف کنندگان خانه نشین بعلت همه گیری ویروس کرونا باشد. گفته می‌شود که در پایان ماه، حداقل ۱۰ نفر از کارگران انبار آمازون مبتلا به کووید ۱۹ بوده‌اند. در تاریخ ۲ آوریل، بزوس در اینستاگرام خود اعلام کرد که مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار به فیدینگ آمریکا کمک می‌کند که یک سازمان غیر انتفاعی دارای شبکه‌ای از بانک‌های مواد غذایی در سراسر ایالات متحده است. پس از واگذاری ۳۶.۸ میلیارد دلار از سهام آمازون به همسر سابقش مکنزی بزوس MacKenize Bezos به عنوان بخشی از حل و فصل طلاق در اواسط سال ۲۰۱۹، دارایی خالص بزوس کاهش یافت.

۲- بیل گیتس Bill Gates

کشور: ایالات متحده
ثروت خالص: ۹۸ میلیارد دلار
منبع ثروت: مایکروسافت
گیتس در ماه مارس اعلام کرد که از هیئت مدیره مایکروسافت کناره گیری کرده است، شرکت نرم افزاری که وی با پل آلن Paul Allen در سال ۱۹۷۵ تأسیس کرد و سپس تا سال ۲۰۰۰ به عنوان مدیرعامل آن فعالیت داشت. در ماه فوریه بنیاد وی گفت که ۱۰۰ میلیون دلار برای واکسن کرونا هزینه خواهد کرد. ثروت گیتس از ۹۶.۵ میلیارد در سال گذشته افزایش یافته است که بخشی از آن بعلت افزایش قیمت سهام مایکروسافت بوده است.

 

۳- لری الیسون Larry Ellison

کشور: ایالات متحده
ثروت خالص: ۵۹ میلیارد دلار
منبع ثروت: نرم افزار
الیسون، پنجمین فرد ثروتمند جهان، بی سر و صدا بخشی از جزیره خود در ‌هاوایی را به آزمایشگاه سلامتی تبدیل کرده است. اخیراً، بنیانگذار اوراکل به کمپین مبارزه با ویروس کرونا پیوست و در تلاش بود تا با کمک کاخ سفید، سازمان غذا و دارو، انستیتوهای ملی بهداشت و سایر آژانس‌های فدرال یک پایگاه داده برای مبتلایان ویروس‌ کرونا ایجاد کند. الیسون با ثروت ۶۲.۵ میلیارد دلار در رتبه هفتم ثروتمندان جهان در لیست ۲۰۱۹ فوربس قرار داشت.

۴-مارک زوکربرگ Mark Zuckerberg

کشور: ایالات متحده
ثروت خالص: ۵۴ میلیارد دلار
منبع ثروت: فیس بوک
فیس بوک به دلیل نقض حریم خصوصی کاربران در ماه ژوئیه توسط کمیسیون تجارت فدرال ، ۵ میلیارد دلار جریمه شد. این شبکه اجتماعی که نزدیک به ۳ میلیارد کاربر دارد به یک ابزار ارتباطی ابتدایی برای افراد گرفتار در قرنطینه تبدیل شده است. فیس بوک همچنین اولین شرکت بزرگ فناوری بود که اعلام کرد قصد دارد به همه کارمندان خود ۱۰۰۰ دلار پاداش پرداخت کند تا بتوانند تأثیر مخرب ویروس کرونا را جبران کنند. زاکربرگ با رتبه ۸ در لیست سال ۲۰۱۹، امسال ۷.۶ میلیارد دلار کمتر از سال ۲۰۱۹ ثروت دارد.

کارآفرین پیشگام که یک صنعت میلیارد دلاری را ابداع کرد

۵-استیو بالمر Steve Ballmer

کشور: ایالات متحده
ارزش خالص: ۵۲.۷ میلیارد دلار
منبع ثروت: مایکروسافت
بالمر در حال حاضر یازدهمین ثروتمند جهان است در حالیکه سال گذشته ۴۱.۲ میلیارد دلار ثروت داشت. تیم بسکتبال وی یعنی لس آنجلس کلیپرز اخیراً با لوس آنجلس کینگز LA Kings، لس آنجلس لیکرز LA Lakers و استپلس سنتر Staples Center همکاری کرده تا از کارکنان مشمول دستمزد ساعتی مسابقات که تحت تأثیر تعلیق مسابقات ورزشی قرار گرفته‌اند پشتیبانی مالی ‌کنند. او کلیپرز را در سال ۲۰۱۴ خریداری کرد، درست در همان سالی که از سمت مدیرعاملی مایکروسافت کناره گیری کرد.

۶- لری پیج Larry Page

کشور: ایالات متحده
ثروت خالص: ۵۰.۹ میلیارد دلار
منبع ثروت: گوگل
پیج در دسامبر نقش خود را به عنوان مدیرعامل آلفابت (شرکت مادر گوگل) رها کرد اما به عنوان عضو هیئت مدیره باقی ماند. پرزیدنت ترامپ از گوگل استفاده کرد تا وب سایتی را برای آمریکایی‌ها ایجاد کند تا افراد سایتهای غربالگری ویروس کرونا را در نزدیکی خود پیدا کنند. این برنامه در ۱۶ مارس با اطلاعات چهار شهر در کالیفرنیا آغاز به کار کرد. ثروت پیج نسبت به سال گذشته ۱۰۰ میلیون دلار افزایش یافته است.

۷-سرگی برین Sergey Brin

کشور: ایالات متحده
ثروت خالص: ۴۹.۱ میلیارد دلار
منبع ثروت: گوگل
در ماه دسامبر برین از سمت خود به عنوان رئیس آلفابت کناره گیری کرد اما به عنوان سهامدار به حضور در هیئت مدیره ادامه می‌دهد. ثروت او نسبت به سال ۲۰۱۹ حدود ۷۰۰ میلیون دلار کاهش یافته است.

۸- جک ما Jack Ma

کشور: چین
ثروت خالص: ۳۸.۸ میلیارد دلار
منبع ثروت: تجارت الکترونیکی
ما در سپتامبر ۲۰۱۹ از عنوان رئیس غول خرید آنلاین یعنی گروه علی بابا Alibaba بازنشسته شد و گفت که بیشتر در امور خیریه حضور خواهد داشت. در ماه مارس، بنیاد جک ما اعلام کرد که ۱ میلیون ماسک و نیم میلیون کیت آزمایش ویروس کرونا به ایالات متحده اهدا خواهد کرد. به گفته اندرو کوومو Andrew Cuomo، فرماندار نیویورک، در اوایل ماه آوریل بنیاد وی به انتقال ۱۰۰۰ دستگاه تهویه مورد نیاز به نیویورک کمک کرده است. ثروت ما نسبت به سال گذشته ۱.۵ میلیارد دلار رشد کرده است.

جک ما

۹- ما هوآتنگ Ma Huateng

کشور: چین
ثروت خالص: ۳۸.۱ میلیارد دلار
منبع ثروت: رسانه‌های اینترنتی
بسیاری از چینی‌هایی گرفتار در خانه از تلفن‌های همراه خود و بازی‌های آنلاین ساخته شده توسط کمپانی تنسنت Tencent استفاده می‌کردند و همین موضوع استفاده از بازی را بشدت افزایش داد. در ماه فوریه کمپانی تنسنت یک بودجه ۲۱۰ میلیون دلاری برای مراقبت‌های پزشکی و حمایت از نیازمندان تصویب کرد. دارایی خالص هوآتنگ نسبت به ۳۸.۸ میلیارد دلار سال گذشته، کاهش یافته است.

 

۱۰- مکنزی بزوس Mackenzie Bezos

کشور: ایالات متحده
ثروت خالص: ۳۶ میلیارد دلار
منبع ثروت: آمازون
مکنزی بزوس پس از امضای توافق نامه طلاق با جف بزوس در اواسط سال ۲۰۱۹ که یک چهارم سهام آمازون را به او اعطا کرد وارد لیست ثروتمندان شد. او قدرت رأی دادن در هیات مدیره را برای خود حفظ کرده است.

چرا دانشکده بهترین زمان برای تبدیل شدن به یک کارآفرین است

۱۱- مایکل دل Michael Dell

کشور: ایالات متحده
ثروت ارزش خالص: ۲۲.۹ میلیارد دلار
منبع ثروت: کامپیوترهای دل
تقریباً یک سال پس از بازگشت شرکت رایانه‌ای دل تکنولوژی Dell Technologies، به بازار بورس، سهام این شرکت دچار نزول شده است. در نتیجه ثروت خالص مایکل دل از ۳۴.۴ میلیارد دلار سال گذشته کاهش یافته است. در ماه مارس دل قول پرداخت ۴ میلیون دلار برای تأمین بودجه بیمارستان‌ها و سازمان‌های خط مقدم مبارزه با کووید ۱۹ را داد. در پاسخ به گزارش خبری از جشن گرفتن جوانان در سواحل فلوریدا در هنگام شیوع ویروس در اواسط ماه مارس، دل با توئیتی هشدار داد که این افراد حق پر کردن فرم استخدام در این شرکت را ندارند.

۱۲- ویلیام لی دینگ William Lei Ding

کشور: چین
ثروت خالص: ۱۷ میلیارد دلار
منبع ثروت: بازی‌های آنلاین
ثروت دینگ از سال گذشته تاکنون ۲.۳ میلیارد دلار افزایش یافته است که بخشی از آن مربوط به شیوع ویروس کرونا است. او مدیر نت ایز NetEase، یکی از برترین پلتفرم‌های بازی آنلاین در جهان است. کسب و کار آموزش آنلاین نت ایز در ماه اکتبر و هنگامی ‌که شرکت تابعه یودائو Youdao در بورس اوراق بهادار نیویورک عرضه شد به اوج خود رسید.

۱۳-کالین هوانگ Colin Huang

کشور: چین
ثروت خالص: ۱۶.۵ میلیارد دلار
منبع ثروت: تجارت الکترونیکی
هوانگ رئیس و مدیر عامل کمپانی تخفیف آنلاین پیندودو Pinduoduo است که یکی از بزرگترین سایت‌های تجارت الکترونیکی چین است. پیندودو در عرضه اولیه سهام خود در بازار بورس ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ مبلغ ۱.۶ میلیارد دلار جمع آوری کرد. ارزش سهام این شرکت در سال گذشته افزایش یافت و ثروت خالص هوانگ را نسبت به سال ۲۰۱۹ تاکنون ۳ میلیارد دلار افزایش داده است. وی که یک کارآفرین زنجیره‎‌ای است پیشتر شرکت بازی‌های آنلاین زینیودی Xinyoudi و پلت فرم تجارت الکترونیکی آنلاین Ouku.com را تأسیس کرده است.

۱۴- لاورن پاول جابز Laurene Powell Jobs

کشور: ایالات متحده
ثروت خالص: ۱۶.۴ میلیارد دلار
منبع ثروت: اپل، دیزنی
پاول جابز بنیانگذار و رئیس مجموعه امرسون کالکتیو Emerson Collective است، یک شرکت خیریه و سرمایه گذاری با مسئولیت محدود. در سال ۲۰۱۷ او اکثریت سهام مجله آتلانتیک را خریداری کرد و از آن زمان در نشریات غیر انتفاعی مادر جونزMother Jones و پروپابلیکا ProPublica سرمایه گذاری کرده است. ثروت او نسبت به سال گذشته ۲.۲ میلیارد دلار کاهش یافته است که بخشی از آن به دلیل کاهش قیمت سهام دیزنی است، همچنین به این دلیل که فوربس از کل دارایی‌های وی اطلاعات بهتری پیدا کرده است. جابز ثروت خود را از شوهر فقیدش، استیو جابز، بنیانگذار اپل به ارث برده که در سال ۲۰۱۱ درگذشت.

Laurene Powell Jobs

۱۵- ژانگ یمینگ Zhang Yiming

کشور: چین
ثروت خالص: ۱۶.۲ میلیارد دلار
منبع ثروت: نرم افزار
شاید شما ژانگ ییمینگ را به نام نشناسید، اما احتمالاً برنامه پخش ویدیوی وی یعنی تیک تاک TikTok را می‌شناسید که با بیش از یک میلیارد بار دانلود، به یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های جهان تبدیل شده است. در سال ۲۰۱۲ ژانگ، بایت دنس ByteDance را تاسیس کرد که با ارزشی بالغ بر ۷۵ میلیارد دلار به یکی از بزرگترین پلتفرم‌های محتوای رسانه‌ای چین تبدیل شده است. ثروت خالص وی نسبت به یک سال قبل تغییری نکرده است.

۱۶-اریک اشمیت Eric Schmidt

کشور: ایالات متحده
ثروت خالص: ۱۳.۲ میلیارد دلار
منبع ثروت: گوگل
اشمیت پس از ۱۸ سال به عنوان مدیر و از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۱ به عنوان مدیرعامل، هیئت مدیره شرکت مادر گوگل یعنی آلفابت را ترک کرد. او در حال حاضر رئیس کمیسیون امنیت ملی هوش مصنوعی و هیئت نوآوری دفاعی است. دارایی خالص اشمیت در مقایسه با ۱۲.۹ میلیارد دلار در سال گذشته ۳۰۰ میلیون دلار افزایش داشته است.

با دریماند گرین ، قهرمان سه دوره NBA و کارآفرینی موفق آشنا شوید

۱۷- دیتمار هوپ Dietmar Hopp

کشور: آلمان
ثروت خالص: ۱۳ میلیارد دلار
منبع ثروت: نرم افزار
هوپ بزرگ‌ترین سهامدار کمپانی داروسازی خصوصی آلمانی کیورواک CureVac است که در حال حاضر در حال رقابت برای تولید واکسن کرونا است. کیورواک می‌گوید واکسن آن تا ماه ژوئن در مرحله اول آزمایش بالینی قرار خواهد داشت. ‌هوپ با تأسیس غول نرم افزاری آلمان ساپ SAP در سال ۱۹۷۲ ثروت خود را ساخته است. ثروت او ۴۰۰ میلیون دلار كمتر از سال گذشته است كه بیشتر به دلیل افت قیمت سهام ساپ رخ داده است.

۱۸-ژانگ ژیدونگ Zhang Zhidong

کشور: چین
ثروت خالص: ۱۳ میلیارد دلار
منبع ثروت: رسانه‌های اینترنتی
ژانگ ۱۶ سال مدیر ارشد فناوری شرکت اینترنتی تنسنت Tencent بود، تا اینکه در سال ۲۰۱۴ بازنشسته شد. ژانگ هنگام حضور در دانشگاه شنژن با بنیانگذار تنسنت، ما هوآتنگ آشنا شد. ژانگ حدود ۳% سهام تنسنت را در اختیار دارد. دارایی خالص وی نسبت به سال گذشته ۳۰۰ میلیون دلار کاهش یافته است.

۱۹- هاسو پلاتنر Hasso Plattner

کشور: آلمان
ثروت خالص: ۱۲.۴ میلیارد دلار
منبع ثروت: نرم افزار
پلاتنر، كه همراه با دوست میلیاردر خود، دیتمار‌هوپ، غول نرم افزاری ساپ را تأسیس كرد هنوز هم به عنوان رئیس هیئت نظارت بر این کمپانی فعالیت می‌كند (او در سال ۲۰۰۳ از سمت مدیرعاملی کناره گیری کرد). او بودجه موسسه هاسو پلاتنر Hasso Plattner را تأمین می‌کند، کالجی که مدارکی در زمینه سیستم‌های آی تی و مهندسی ارائه می‌کند. پلاتنر صاحب اکثریت سهام تیم هاکی سن خوزه شارکس San Jose Sharks است. ثروت وی ۱.۱ میلیارد دلار کمتر از سال گذشته است که دلیل آن کاهش قیمت سهام ساپ است.

۲۰- شیو نادار Shiv Nadar

کشور: هند
ثروت خالص: ۱۱.۹ میلیارد دلار
منبع ثروت: خدمات نرم افزاری
نادار بنیانگذار و رئیس شرکت خدمات فناوری اطلاعات اچ سی ال تکنولوژیز HCL Technologies است. وی این شرکت را در دهه ۱۹۷۰ در گاراژ خود تأسیس و آن را به یک سازمان جهانی ۸.۶ میلیارد دلاری (با بیش از ۱۳۷۰۰۰ کارمند) تبدیل کرد. ثروت خالص نادار از سال گذشته به دلیل افت قیمت سهام کمپانی متبوعش ۲.۷ میلیارد دلار کاهش یافته است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)