اصول بازار سهام: آنچه سرمایه گذاران مبتدی باید بدانند

  • توسط pooladmin
  • 19/11/2020
  • 0

بورس مانند فروشگاه مواد غذایی نیست، برای خرید و فروش سهام باید از طریق یک کارگزاری مجاز اقدام کنید که از طرف شما اقدام به خرید و فروش سهم می‌کند.
اگر در اصول بازار سهام تسلط کافی نداشته باشید، اطلاعات معاملات سهام که از شبکه‌های تلویزیونی و روزنامه‌ها پخش می‌شود می‌تواند گیج کننده و حوصله سر بر باشد.
عباراتی مانند درآمد و بالاترین سطح روزانه برای یک سرمایه گذار معمولی معنی چندانی ندارد و در بسیاری از موارد نباید هم چنین باشد. اگر یک معامله گر بلند مدت هستید نیازی نیست نگران معنای این کلمات یا اتفاقات روزانه بازار سهام باشید.
اما اگر می‌خواهید نحوه معامله‌گری در بازار سهام را بیاموزید، لازم است بازار سهام را بشناسید و حداقل برخی از اطلاعات پایه در مورد عملکرد بازار سهام را بدانید.

آنچه سرمایه گذاران مبتدی باید بدانند

مقدمات

بازار سهام از یک بورس خاص مانند بورس اوراق بهادار نیویورک یا توکیو تشکیل شده است. سهام در یک بازار خاص که خریداران و فروشندگان را به هم نزدیک می‌کند مبادله می‌شوند. سازمان بورس عرضه و تقاضا و به طور مستقیم قیمت مربوط به هر سهام را رصد می‌کند.
اما این یک بازار معمولی نیست و شما نمی‌توانید مانند فروشگاه‌های مواد غذایی وارد شوید و از روی قفسه‌ای سهام خود را انتخاب کنید. معامله گران حقیقی معمولاً توسط کارگزاران نمایندگی می‌شوند که این روزها، اغلب کارگزاری‌های آنلاین هستند. شما سفارش خرید یا فروش سهام مورد نظر خود را از طریق کارگزار انجام می‌دهید، سپس کارگزار از طرف شما با بورس وارد معامله می‌شود.

درک بازار سهام

وقتی افراد به بالا یا پایین رفتن بورس ارجاع می‌دهند معمولاً به یکی از شاخص‌های اصلی بازار اشاره دارند.
شاخص بازار عملکرد گروهی از سهام را پایش می‌کند که یا نمایانگر بازار به عنوان یک کل یا بخش خاصی از بازار مانند صنعت فنآوری یا شرکت‌های خرده فروشی هستند. به احتمال زیاد در اخبار اقتصاد بین المللی چیزهایی در زمینه شاخص اس اند پی ۵۰۰، نیکی و میانگین صنعتی داو جونز شنیده‌اید. آنها اغلب به عنوان شاخصی برای بررسی عملکرد کل بازار استفاده می‌شوند.
سرمایه گذاران از شاخص‌ها برای سنجش عملکرد پرتفوی خود و در برخی موارد تصمیمات معامله گری خود استفاده می‌کنند. شما همچنین می‌توانید از طریق صندوق‌های قابل معامله در بورس روی شاخص کل سرمایه گذاری کنید، این صندوق‌ها شاخص یا بخش خاصی از بازار را پایش می‌کنند.

اطلاعات معاملات سهام

به اکثر سرمایه گذاران توصیه می‌شود که سبد متنوعی از سهام یا صندوق‌های شاخص سهام را بسازند و آن را در شرایط خوب و بد نگهداری کنند. اما سرمایه گذارانی که ‌فعالیت بیشتر را دوست دارند در معاملات سهام وارد می‌شوند. معاملات شامل خرید و فروش سهام غالباً در زمان رسمی بازار است.
هدف معامله گران سهام، سرمایه گذاری روی رویدادهای کوتاه مدت بازار برای کسب سود از طریق فروش سهام یا خرید سهم در پایین‌ترین قیمت ممکن است. برخی از معامله‌گران سهام معامله‌گران روزانه هستند به این معنی که چندین بار در طول روز خرید و فروش می‌کنند. برخی دیگر معامله‌گر فعال هستند و ماهانه ده‌ها معامله یا بیشتر انجام می‌دهند.
سرمایه گذارانی که تجارت سهام می‌کنند معمولاً تحقیقات گسترده‌ای انجام داده و اغلب ساعاتی از روز را به رصد بازار اختصاص می‌دهند. آنها با استفاده از ابزارهایی ضمن ترسیم حرکت سهام در تلاش برای یافتن فرصت‌ها و روند معاملات به تحلیل تکنیکال می‌کنند. بسیاری از کارگزاران آنلاین اطلاعات معاملات سهام را از جمله گزارش تحلیلگران، تحقیقات مروبط به سهام و ابزارهای تحلیل تکنیکال را عرضه می‌کنند.

داو جونز

بازارهای گاوی در مقابل بازارهای خرسی

نگران نباشید، با هیچ حیوانی در بازار مواجه نمی‌شوید. بازار، خرس را به عنوان نماد ترس انتخاب کرده و بازار خرسی به معنای کاهش قیمت سهام است.
بازارهای گاوی معمولاً به بازارهای خرسی منتج می‌شوند و بالعکس، ضمن اینکه هر دو اغلب نشانه شروع الگوهای اقتصادی بزرگتری هستند. به عبارت دیگر، بازار گاوی به طور معمول به معنی اعتماد به نفس سرمایه گذاران و نشان دهنده رشد اقتصادی است. یک بازار خرسی نشان می‌دهد که سرمایه گذاران در حال عقب نشینی هستند که نشان دهنده اوضاع کلی اقتصاد است.
خبر خوب این است که بطور متوسط بازار گاوی نسبت به بازار خرسی بسیار بیشتر رخ می‌دهد به همین دلیل است که در دراز مدت می‌توانید با سرمایه گذاری در سهام، پول خود را رشد دهید.
مثلاً اس اند پی ۵۰۰ که حدود ۵۰۰ سهم بزرگ در ایالات متحده را در اختیار دارد با در نظر گرفتن سود سهام و تورم به طور متوسط سالانه حدود ۷٪ بازدهی داشته است (تورم ایالات متحده همواره کمتر از ۲% بوده است). این یعنی اگر ۳۰ سال پیش ۱۰۰۰ دلار سرمایه گذاری کرده باشید، امروز می‌توانید حدود ۷۶۰۰ دلار داشته باشید.

سقوط بازار سهام در مقابل اصلاح

وقتی بازار سهام ۱۰٪ یا بیشتر افت می‌کند اصلاح بازار سهام اتفاق می‌افتد. سقوط بازار سهام یک افت ناگهانی و بسیار شدید در قیمت سهام است، مانند اکتبر ۱۹۸۷ که قیمت سهام در یک روز ۲۳٪ سقوط کرد.
در حالی که سقوط می‌تواند نوید یک بازار خرسی باشد اما آنچه را که در بالا ذکر کردیم به یاد داشته باشید، بازارهای گاوی بیشتر از بازارهای خرس دوام دارند و این بدان معناست که بازارهای سهام در بلند مدت تمایل به افزایش ارزش دارند.
اگر نگران سقوط بازار هستید روی سرمایه گذاری بلند مدت تمرکز کنید. وقتی بازار سهام در حال نزول است نگاه کردن به پورتفویی که هر روز آب می‌رود و دست روی دست گذاشتن بسیار دشوار است. با این حال اگر با دید بلند مدت سرمایه گذاری می‌کنید هیچ کاری نکردن غالباً بهترین تصمیم است.
اگر از خود می‌پرسید که چرا باید صبر کنید تا پورتفوی‌تان به صفر برسد بهتر است به یاد داشته باشید که فروش یک دارایی در شرایط رکود تنها باعث تثبیت ضرر می‌شود.

اهمیت تنوع بخشی

به عنوان یک سرمایه گذار نمی‌توانید از بازارهای خرسی دوری کنید. آنچه می‌توانید از آن اجتناب کنید ریسکی است که از یک پورتفوی غیر متنوع ناشی می‌شود.
متنوع سازی به محافظت از پورتفوی در برابر سقوط‌های بازار کمک می‌کند. اگر همه پول خود را وارد یک شرکت کنید هرگونه مشکلی در ساختار آن شرکت یا مشکلات مدیریتی می‌‌تواند منجر به نابودی سرمایه‌تان شود.
برای برطرف کردن این ریسک خاص، سرمایه گذاران با جمع آوری انواع مختلف سهام اقدام به ایجاد توازن در پورتفوی خود می‌کنند تا اگر در این میان شرکتی دچار مشکل شد به کلیت سرمایه آسیب نرساند.
اما ایجاد یک سبد متنوع به زمان، صبر و تحقیق زیادی نیاز دارد. گزینه جایگزین یک صندوق سرمایه گذاری مشترک یا صندوق قبال معامله (ETF) است. این صندوق‌ها یک سبد سرمایه گذاری دارند بنابراین شما به طور خودکار دارای سبدی متنوع می‌شوید.
خبر خوب این است که شما می‌توانید سهام و صندوق‌ها را در یک پورتفوی ترکیب کنید. پیشنهاد کارشناسان اختصاص ۱۰٪ از پورتفوی به چند سهم مورد نظر و بقیه پورتفوی به صندوق‌ها است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)